Belastingdienst pakt knelpunten aan

De Belastingdienst heeft het afgelopen jaar veel negatieve publiciteit gehad. Dat is niet vreemd, er gingen namelijk ook best wat dingen mis. Niet alleen werden 30.000 toeslagen en voorlopige teruggaven te laat gestort, maar ook werd op grote schaal fraude gepleegd met de toeslagen. Staatssecretaris Wiebes van Financiën wil de problemen bij de fiscus de komende jaren aanpakken en heeft hiervoor een strijdplan bekendgemaakt.

Het verbeterprogramma van de staatssecretaris benoemt een aantal knelpunten:

  • Een groot aantal werkprocessen hebben achterstallig onderhoud. De massale afhandeling van bepaalde processen sluit niet genoeg aan bij de huidige individuele gegevensuitwisseling. Daarnaast zijn niet alle processen goed bestand tegen snelle veranderingen.
  • Bepaalde regelingen zijn moeilijk uitvoerbaar. De fiscale regelgeving is erg complex en daardoor moeilijk uit te voeren. Doordat wetgeving wijzigt, neemt de complexiteit toe en ontstaan er knelpunten.
  • Het is niet duidelijk wat er verwacht mag worden van de Belastingdienst. Het is irreëel om te verwachten dat de fiscus foutloos werkt. Verwachtingen worden bovendien niet altijd goed geformuleerd en gerapporteerd.

Voor elk knelpunt een afzonderlijke aanpak

De staatssecretaris wil deze knelpunten aanpakken. Voor elk knelpunt komt er een afzonderlijke aanpak (een zogenoemd spoor):

  • Het verminderen van de complexiteit van de regelingen. Daarbij is het belangrijk om te kijken naar de uitvoerbaarheid (spoor A).
  • Het vernieuwen van de massale processen. Digitalisering moet zorgen voor uniformering en standaardisering van de processen. Dit moet de processen efficiënter maken. Ook moet er meer aandacht komen voor situaties die niet volgens het boekje gaan (spoor B).
  • Helder stellen van de verwachtingen en rapporteren van prestaties van de Belastingdienst (spoor C).

Daarnaast komt er nog een apart spoor om de veranderingen als gevolg van de andere sporen bij de Belastingdienst te borgen (spoor X).

Oplossingen geen kwestie van dagen

Het oplossen van de knelpunten heeft tijd nodig. Regelingen moeten worden vereenvoudigd en de ICT-structuur moet aangepakt worden. Dit soort veranderingen zijn geen kwestie van dagen, maar van maanden of misschien zelfs jaren.