Belastingdienst vereenvoudigt haar processen

Staatssecretaris Weekers van Financiƫn heeft een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over de vereenvoudiging en de uitvoering van de regelgeving door de belastingdienst. In zijn brief schetst hij een viertal wettelijke maatregelen tot verdere vereenvoudiging van regelgeving en uitvoering. Deze maatregelen moeten leiden tot een meer eenvoudig, robuust en fraudebestendig belastingstelsel.

In de brief (pdf) gaat het om wijzigingen met een hoofdzakelijk technisch karakter die het verkeer tussen burgers, onderneming en de Belastingdienst gemakkelijker moeten maken. Deze maatregelen hebben dus geen effect op het besteedbaar inkomen van burgers. Naast verlaging van de uitvoeringskosten voor de Belastingdienst leiden deze maatregelen ook tot lagere administratieve lasten voor burgers en ondernemers.

Viertal maatregelen

Er zijn een viertal maatregelen die op de planning staan voor de vereenvoudiging van de regelgeving en uitvoering.

  • Digitaal communiceren burgers, bedrijven en Belastingdienst
    Momenteel is wetgeving in voorbereiding die voor fiscale regelgeving en toeslagen de mogelijkheid biedt om op termijn volledig digitaal te communiceren.
  • Koppeling zorgtoeslag/kindgebonden budget aan de inkomstenbelasting
    De uitbetaling en definitieve afrekening voor de zorgtoeslag en kindgebonden budget wordt gekoppeld aan het proces van de inkomstenbelasting.
  • Wijziging Registratiewet
    Vanaf 2013 vindt de registratie van notariƫle akten en akten voor (bezitloos) pandrecht plaats in een centrale, digitale aktenadministratie bij de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie.
  • Digitalisering verklaring betalingsgedrag
    De verklaringen over het betalingsgedrag voor de inleners- en ketenaansprakelijkheid worden voortaan digitaal klaargezet in het persoonlijk domein van de ondernemer.