Bewustzijn cybercriminaliteit in mkb moet groter

Deze maand lanceert Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie een campagne om bewustzijn onder ondernemers te creëren voor cybercriminaliteit. De minister doet dat in samenwerking met MKB-Nederland, dat eerder al de mening van haar leden over cybercrime peilde. Hieruit bleek dat 60% van de ondernemers zich bezorgd maakt over hun systeembeveiliging.

Circa 40% van de mkb-ondernemers geeft aan vorig jaar slachtoffer te zijn geweest van phishing en computervirussen. Bijna 45% zegt de risico’s van cybercriminaliteit niet te kennen. Volgens de voorzitter van MKB-Nederland, Hans Biesheuvel, kunnen eenvoudige maatregelen al soelaas bieden. Hierbij moet u als ondernemer denken aan het regelmatig wijzigen van de wachtwoorden in uw bv en het ’s avonds uitzetten van uw Wifi.

Campagne tegen cybercriminaliteit in juni van start

De campagne, Stop Cybercrime.nu genaamd, gaat deze maand al van start. Er wordt onder meer advies verstrekt om maatregelen te nemen en de risico’s terug te dringen. Daarnaast worden informatiebijeenkomsten georganiseerd en wordt in de campagne verwezen naar vormen van ondersteuning. De campagne is een initiatief van het Nationaal Platform Criminaliteitsbestrijding en de Taskforce Criminaliteit tegen Bedrijven en wordt uitgevoerd door MKB-Nederland.