BTW naar 21%, vergeet uw boekhoudpakket niet!

De verhoging van het algemene BTW-tarief van 19% naar 21% moet op 1 oktober van dit jaar ingaan. Deze verhoging betekent voor ondernemingen die geen volledig aftrekrecht hebben een hogere kostenpost. De overheid zal waarschijnlijk een overgangsregeling hanteren bij de verhoging. Zo willen ze voorkomen dat ondernemingen door vooruit te betalen BTW-voordeel behalen voor prestaties die na de BTW-verhoging plaatsvinden.

Behalve dat uw onderneming mogelijk een hogere kostenpost krijgt, moet u in elk geval wel de nodige aanpassingen doen in uw boekhoudpakket. U moet namelijk op 1 oktober 2012 het percentage in uw boekhoudpakket aanpassen van 19% naar 21%. Maar hoe moet u dan uw facturen opstellen? Wanneer moet u 19% BTW in rekening brengen en wanneer 21% BTW?

Tijdstip van levering

Factureert u na de tariefsverhoging, maar de levering of dienst vindt plaats voor de tariefsverhoging, dan berekent u het tarief dat geldt op het tijdstip waarop de levering of dienst verricht wordt. In deze situatie moet u 19% BTW in rekening brengen. Vindt de levering of dienst plaats na de tariefsverhoging, maar factureert u gedeeltelijk of geheel vooruit, dan moet u 21% BTW in rekening brengen.

De afrekenperiode splitsen

Is er sprake van doorlopende prestaties die u periodiek factureert en zowel de periode voor als na de tariefsverhoging bestrijken, dan is in principe het nieuwe tarief op de gehele vergoeding van toepassing. Het is voor doorlopende prestaties wel toegestaan de afrekenperiode te splitsen. U spitst deze dan in een afrekening die betrekking heeft op de periode voor de tariefsverhoging en op de periode na de tariefsverhoging. Zo rekent u 19% BTW tot 1 oktober 2012 en 21% BTW na 1 oktober 2012.