E-facturen straks ook de grens over

Uiterlijk vanaf 2013 kunt u ook elektronische facturen naar buitenlandse afnemers binnen de Europese Unie (EU) sturen. De EU-ministerraad heeft pas goedkeuring gegeven om de btw-richtlijn 2006/112/EG hiervoor aan te passen. Voor elektronische facturen gaan in de hele EU dan dezelfde regels gelden als voor papieren rekeningen.

Door de wijziging van de richtlijn, moet ook de fiscus van uw buitenlandse afnemers binnen de EU accepteren dat zij elektronische facturen in hun administratie opnemen. Ook mogen deze afnemers uw e-facturen voortaan digitaal in hun administratie opnemen. Voor u verandert er dus niets, want dat kon allemaal al in Nederland. Wel is door de aanpassing de kans groter dat buitenlandse afnemers binnen de EU accepteren dat u ze voortaan elektronische facturen stuurt. De verschillende EU-lidstaten moeten uiterlijk 31 december 2012 de aanpassingen in hun wetgeving hebben doorgevoerd. Op 1 januari 2013 treden de aanpassingen in werking.

Zelf besparing uitrekenen

De kans is groot dat het eventueel invoeren van e-factureren een grote impact heeft op de bedrijfsvoering binnen uw onderneming. Wat precies, verschilt per onderneming. Dit geldt overigens ook voor de kostenbesparing die u met e-factureren bereikt. U kunt dit laatste uitrekenen met het handige online-rekenprogramma ‘Besparen met e-factureren' op deze website dat u ook kunt vinden onder het tabblad ‘Tools'. Hier vindt u trouwens nog veel meer praktische toepassingen die FA Rendement speciaal voor u heeft ontwikkeld. Deze schat aan informatie is exclusief beschikbaar voor abonnees van FA Rendement.