Gehoorproblemen zijn ook te managen

In de meeste managementteams zijn vijftigplussers goed vertegenwoordigd. Door de vergrijzing worden het er waarschijnlijk alleen maar meer. Dat betekent tegelijk dat een toenemend aantal managers met gehoorproblemen kampt. Slechthorendheid begint vaak al vanaf 40-jarige leeftijd. In de praktijk is er erg weinig aandacht voor, terwijl het wel – letterlijk – miscommunicatie veroorzaakt.

Slecht kunnen horen heeft dan ook gevolgen voor de kwaliteit en veiligheid van het werk. De sociale omgang wordt bemoeilijkt en werknemers begrijpen gesprekken niet meer goed. Dat komt met name in vergaderingen tot uiting. Dan zitten veel mensen bij elkaar, waardoor de communicatie voor slechthorenden moeilijker te volgen is.

Slechthorenden worden ja-knikkers

Werknemers die (ietwat) slecht horen zullen eerder geneigd zijn bevestigend te knikken als ze vrezen iets niet goed te hebben gehoord. Of ze durven om dezelfde reden geen initiatief meer te nemen. Gelukkig zijn er voldoende oplossingen beschikbaar om de gevolgen van slechthorendheid te minimaliseren, zoals gehoorapparaten. Maar dan moet u hier wel oren naar hebben. Maak de kwestie dus bespreekbaar.