In gesprek over agressie op de werkvloer

Een grote groep werknemers komt regelmatig in aanraking met agressie op de werkplek. Maar een klein deel van deze groep bespreekt dit vervolgens met de werkgever. Wat kunt u als arboprofessional doen om het onderwerp voldoende aandacht te geven in uw organisatie?

Veel werknemers zijn wel eens betrokken geweest bij een agressieve situatie op het werk. Toch zijn er maar weinig die naar aanleiding daarvan naar hun leidinggevende stappen. Het lijkt erop dat werknemers praten over agressie vaak als een taboe zien. Hiervoor bestaan verschillende redenen.
In de eerste plaats heeft het te maken met de trots van werknemers. Niet iedereen durft zijn zwakte te laten zien op de werkvloer. Hierdoor wordt het onderwerp gebagatelliseerd met de gedachte ‘Zo is het nou eenmaal' of ‘Het hoort bij mijn beroep en als ik hier niet mee kan omgaan ben ik niet professioneel genoeg'. Daarnaast krijgt het onderwerp vaak te weinig aandacht op de werkvloer. Vlak na een incident staat agressie op de werkvloer even hoog op de agenda, maar al snel wordt dit weer vergeten.

Beleid opstellen om agressie te voorkomen

Volgens arbodienstverlener Arbo Unie is het essentieel dat organisaties een beleid opstellen om agressie op de werkplek te voorkomen. In dit kader kunt u de volgende acties ondernemen:

  • Bepaal wat er in uw organisatie onder geweld wordt verstaan. Zorg dat u goed afgebakend heeft wat toegestaan is en wat niet. Geldt een bedreiging of een stemverheffing bijvoorbeeld ook als geweld?
  • Bepaal vervolgens voor elke vorm van geweld wat er moet gebeuren als een medewerker aangeeft dat hij hiermee in aanraking is gekomen. Leg vast wanneer de vertrouwenspersoon moet worden ingeschakeld en of er aangifte moet worden gedaan.
  • Houd in de gaten hoe vaak bepaalde incidenten voorkomen in uw organisatie. Als een probleem vaak voorkomt, moet u misschien extra maatregelen nemen.
  • Zorg ervoor dat de medewerker aandacht krijgt voor zijn probleem en bied zo nodig deskundige hulp aan. Daarnaast is het belangrijk dat de aandacht voor het probleem in de loop van de tijd niet verslapt.