Handboek Ondernemen 2015 is gepubliceerd

Onlangs is het Handboek Ondernemen 2015 gepubliceerd. Ieder jaar publiceert de Belastingdienst een nieuwe uitgave van dit handboek. Deze nieuwe uitgave is aangepast aan de laatste wet- en regelgeving. In het Handboek vindt u praktische informatie over onder andere belastingen en sociale verzekeringen.

Op de website van de Belastingdienst kunt u het Handboek Ondernemen 2015 (pdf) gratis downloaden. Hoewel het Handboek vooral is toegespitst op startende en kleine ondernemingen, bevat het ook veel bruikbare informatie voor financiële administrateurs die werkzaam zijn binnen een middelgrote of grote onderneming.

Aandachtspunten voor uw administratie

In hoofdstuk 4 geeft de Belastingdienst aan waarom een goede administratie belangrijk is en waaruit een gedegen administratie bestaat. In dit hoofdstuk vindt u ook praktisch toepasbare tips over onder andere de inkoopfacturen. Zo is er bijvoorbeeld een tip in opgenomen over het verwerken van inkoopfacturen: als uw leverancier het gefactureerde bedrag op of kort na het moment van de levering contant aan u betaalt, kunt u in uw administratie volstaan met het opnemen van de informatie uit de inkoopfactuur in uw kasboek.
Het Handboek bevat ook aandachtspunten over de ontheffing van administratieve verplichtingen. Zo is er bijvoorbeeld in het Handboek opgenomen dat de ontheffingen die u in het kader van de kleine ondernemersregeling kunt krijgen, alleen van toepassing zijn op de administratieve verplichtingen voor de BTW. Aan de overige administratieve verplichtingen moet u blijven voldoen!

Dringende vragen over het Handboek Ondernemen?

MKB AdviesdeskHeeft u vragen over het Handboek Ondernemen, dan kunt u deze als Premium-abonnee ook gratis stellen aan de experts van MKB Adviesdesk. U krijgt gegarandeerd antwoord binnen vijf werkdagen. Wacht niet langer en stel uw vraag!