Incoterms per 1 januari 2011 op de schop
Op 1 januari 2011 gaan de zogeheten Incoterms, de internationale leveringsvoorwaarden, veranderen. Levert uw onderneming goederen aan het buitenland, of neemt zij deze juist af, dan is dit zeker voor u van belang. In deze leveringsvoorwaarden staat bijvoorbeeld wanneer het risico en de kosten van een levering overgaan van de koper op de verkoper.
De Incoterms regelen wereldwijd een aantal belangrijke zaken bij internationaal goederentransport. De International Chamber of Commerce (ICC) houdt hier toezicht op en wijzigt de Incoterms gemiddeld eens per decennium. Behalve het overgangsmoment van het risico en de kosten op de afnemer, moet u hierbij denken aan de verantwoordelijkheid voor het transport en de benodigde verzekeringen en vergunningen. Nu zijn er 13 verschillende Incoterms:
Voor al het transport:
- Ex Works (EXW)
- Free Carrier (FCA)
- Carriage Paid To (CPT)
- Carriage and Insurance Paid To (CIP)
- Delivered at Frontier (DAF)
- Delivered Duty Unpaid (DDU)
- Delivered Duty Paid (DDP)
Voor transport op het water:
- Free Alongside Ship (FAS)
- Free On Board (FOB)
- Cost and Freight (CFR)
- Cost Insurance and Freight (CIF)
- Delivered Ex Ship (DES)
- Delivered Ex Quay (DEQ)
Precieze wijzigingen nog onbekend
In hoeverre de Incoterms per 1 januari precies wijzigen maakt de ICC op 15 september bekend. Wel heeft de ICC al aangekondigd dat de Incoterms DAF, DES en DDU gaan verdwijnen en plaats gaan maken voor de nieuwe Incoterm ‘Delivered At Place' (DAP). Daarnaast wijzigt de inhoud van sommige Incoterms. Zodra de precieze wijzigingen bekend zijn, kunt u dat uiteraard lezen op deze website of in FA Rendement.