Nazorg bij agressie op het werk belangrijk

Helaas is agressie en geweld op de werkvloer niet altijd te verhinderen. Een goede nazorg na een geweldsincident op het werk kan echter wel voorkomen dat werknemers daarna langdurig verzuimen.

In het bericht ‘Druk agressie en geweld op het werk de kop in’ kon u al lezen dat veel organisaties onvoldoende maatregelen nemen tegen agressie en geweld op de werkvloer. Een werkgever is verplicht om een aanpak van agressie en geweld vast te leggen in het beleid Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA). Maar met alleen het opstellen van een beleidsaanpak bent u er nog niet.

Type nazorg afhankelijk van situatie

Natuurlijk is het voorkomen van agressie en geweld belangrijk, maar als medewerkers er toch mee te maken krijgen, is de nazorg net zo belangrijk. Een voorval van agressie of geweld op het werk kan een grote impact hebben op de werknemers. Dit kan zelfs tot langdurig ziekteverzuim leiden.
Voorkom langdurig ziekteverzuim en zorg voor een goede nazorg. Kijk goed naar de situatie. Iedereen reageert anders na een incident. De ene werknemer wordt stil en trekt zich terug van sociale gelegenheden, terwijl een ander juist uitgesproken emotioneel wordt. Soms helpt het om in groepsgesprek het incident te bespreken, terwijl een andere keer een individuele aanpak effectiever is. Denk hierbij aan een gesprek met de bedrijfsarts of een psycholoog. De bedrijfsarts kan eventueel aangeven dat het zinvol is om een specialistische traumadeskundige in te schakelen.

Leidinggevende en collega’s belangrijk bij nazorg

De leidinggevende heeft ook een belangrijke rol bij de nazorg. De werknemer moet het gevoel krijgen dat het niet erg is dat hij tijd nodig heeft om het voorval te verwerken. Liever enkele dagen of weken minder productief, dan dat hij doorwerkt en daarna langdurig ziek thuis belandt.
Ook de steun van collega’s is belangrijk. Na een tijd gaat het dagelijks leven weer verder alsof er niks gebeurt is, maar de direct betrokken werknemer loopt dan mogelijk nog rond met gevoelens van angst of onzekerheid. Let dus goed op of hij tegen eventuele knelpunten aanloopt. Wijs ook andere medewerkers op het feit dat de verwerking langere tijd kan duren zodat zij begrijpen dat de betrokken werknemer nog niet helemaal de oude is en hem kunnen steunen.