Nieuwe aanpak tegen pesten op de werkvloer

Pesten is een hardnekkig probleem dat niet alleen werkgevers blijft bezighouden, maar ook gedragsonderzoekers. De Vrije Universiteit Amsterdam presenteert volgende week een nieuwe aanpak. Die is gebaseerd op het principe dat belonen effectiever is om gewenst gedrag te realiseren dan straffen.

Pesten op de werkvloer kost werkgevers veel geld; werknemers die het slachtoffer zijn van pesten ondervinden daarvan langdurig negatieve gevolgen. Het Aubrey Daniels Research Institute for Behavior Analysis (ADRIBA) van de Vrije Universiteit van Amsterdam (VU) presenteert een model om pesten op de werkvloer aan te pakken. Het model bevat een stappenplan dat gebaseerd is op principes uit de gedragstherapie: gewenst gedrag belonen, in plaats van ongewenst gedrag afstraffen. Het model wordt op 30 oktober tijdens een seminar Pesten op het werk gepresenteerd en toegelicht.

Meer complimenten dan kritiek

De stappen in het ADRIBA-model zijn de volgende:

  • Specificeer het goede gedrag dat u wilt zien, in plaats van het pestgedrag.
  • Meet hoe vaak het positieve gedrag zich voordoet via steekproeven.
  • Analyseer de oorzaken en gevolgen van het pestgedrag, en waarom het gewenste positieve gedrag te weinig voorkomt.
  • Koppel de metingen terug aan de medewerkers via grafieken en scoreborden.
  • Stel directe haalbare en toekomstige uitdagende doelen. Krijgen werknemers in uw organisatie vaker kritiek dan complimenten te horen, probeer dit dan in balans te krijgen.De uitdaging is vervolgens om vier keer zo veel complimenten als kritische opmerkingen te geven.
  • Stel gezamenlijke beloningen vast en deel die uit als (sub)doelen zijn behaald, zoals taart bij de koffie, samen uit lunchen of samen naar het theater. Groepsbeloningen werken het best, omdat teamleden er belang bij hebben elkaar te helpen in plaats van te pesten.