11.1 Belastingdienst
via aangifte loonheffingen
U moet de Belastingdienst via de aangifte loonheffingen laten weten dat het dienstverband met een werknemer is geëindigd. U vult hiervoor de datum van het einde van de dienstbetrekking in bij de werknemersgegevens in de loonaangifte over het betreffende tijdvak. Op die manier komt het einde van het dienstverband ook in de polisadministratie van UWV terecht.
Melding
Het kan zijn dat uw onderneming door uitdiensttreding van een werknemer niet langer inhoudingsplichtig is. Dat is het geval als uw onderneming geen personeel meer in dienst heeft én geen loon meer betaalt. Als u verwacht dat deze situatie minstens twaalf maanden van toepassing zal zijn voor uw onderneming, moet u dit aan de Belastingdienst doorgeven.
wel loonaangifte doen
Verwacht u echter dat deze situatie slechts tijdelijk van toepassing zal zijn – dus korter dan twaalf maanden – dan hoeft u de fiscus hier niet over te informeren. In die periode dat u geen personeel in dienst heeft moet u wel gewoon loonaangifte blijven doen.
Heeft u geen loon aan te geven omdat er geen personeel in dienst is, dan moet u zogenoemde nihilaangiftes indienen. Bij een nihilaangifte – iets anders dan een nulaangifte – vult u geen werknemersgegevens in en laat u het collectieve deel van de loonaangifte leeg of u vult daar ‘0’ in.
schriftelijk
Als u de Belastingdienst het einde van de inhoudingsplicht voor uw onderneming moet melden, moet dat schriftelijk gebeuren. Die melding is verder vormvrij, maar neem hier uiteraard in elk geval uw loonheffingennummer, naam en adresgegevens en de einddatum van uw inhoudingsplicht in op.
U moet die schriftelijke melding doen binnen één maand na afloop van het laatste aangiftetijdvak waarin uw onderneming nog wel inhoudingsplichtig is.
Mededeling
geen loonaangifte meer
Na de melding van het einde van de inhoudingsplicht voor uw onderneming ontvangt u van de fiscus de Mededeling Intrekking Aangiftebrief, waarmee de aangifteverplichting voor uw onderneming voor toekomstige tijdvakken wordt ingetrokken. In die mededeling van de Belastingdienst staat precies aangegeven per wanneer uw onderneming geen loonaangifte meer hoeft te doen. Tot dat moment zult u nihilaangiftes moeten indienen.
opnieuw aanmelden
Het kan zijn dat uw onderneming na het intrekken van de aangifteverplichting nog bepaalde betalingen doet die betrekking hebben op tijdvakken ná het einde van uw inhoudingsplicht. In dat geval zult u zich opnieuw als inhoudingsplichtige moeten aanmelden bij de Belastingdienst om die betalingen in de aangifte loonheffingen te kunnen verwerken.
Als uw onderneming na intrekking van uw aangifteverplichting een eerdere loonaangifte – van tijdens het bestaan van inhoudingsplicht – moet corrigeren, moet u dat via een los correctiebericht doen. Hierbij gebruikt u uw vroegere loonheffingennummer.