U bent hier

9. Vaardigheden van een goede leidinggevende

Laatst gewijzigd: mei 2021

Als bestuurder beschikt u over een reeks competenties die u ook kunt inzetten voor uw rol als leidinggevende. Belangrijk zijn motiveren, goed kunnen luisteren en delegeren. Sommige vaardigheden heeft u van nature, anderen zult u moeten oefenen. Als u weet welke dat zijn, bezit u nog een belangrijke leiderschapscompetentie: zelfkritisch zijn. Met zelfreflectie blijft u scherp en een inspirerende leider voor uw medewerkers.

Vergis u niet: leidinggeven is een sociaal proces bij uitstek. U bent steeds met mensen bezig. U motiveert, instrueert, coacht en u lost problemen op. Sterke sociale en communicatieve vaardigheden en inlevingsvermogen zijn dan ook van groot belang voor uw dagelijkse werk!

Met alleen een vlotte babbel komt u er niet. U moet ook cognitief sterk zijn, problemen goed kunnen analyseren en informatie snel kunnen verwerken en toepassen. Dit vraagt om goede analytische en sociale vaardigheden. Een gezonde portie relativeringsvermogen en stressbestendigheid zijn cruciaal in uw functie als leidinggevende. Heeft u de neiging...
Het goed en effectief kunnen begeleiden van werknemers is een belangrijke vaardigheid voor leidinggevenden. Veel werknemers vinden het prettig om de vrijheid te krijgen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat u hen laat zwemmen (en verdrinken). Als uw werknemers vol enthousiasme aan de slag gaan, komt dat het eindresultaat vrijwel altijd ten...
In sommige gevallen moet u werknemers of projectteamleden duidelijk vertellen wat er moet gebeuren. Dit is bijvoorbeeld ook het geval als u als leidinggevende instructies geeft aan uw meer onervaren collega’s. U geeft een instructie en u verdeelt de taken. Goed instrueren is nog niet zo gemakkelijk, maar met deze handvatten kunt u deze vaardigheid...
Een team leiden is een specifieke vaardigheid. Een goed functionerend team kan enorme prestaties leveren, maar een slecht functionerend team kost u heel veel energie. Als teamleider faciliteert u het team in middelen en informatie en geeft u het een doel en een koers. Ook begeleidt u het team in de groepsprocessen en coacht u de afzonderlijke...
Niet alleen uw sociale en communicatieve vermogens zijn van groot belang bij leidinggeven. Ook uw cognitieve en conceptuele vaardigheden zijn erg belangrijk. Om goede beslissingen te kunnen nemen, moet u informatie snel kunnen opnemen, verwerken, beoordelen, toepassen en (re)produceren. Als leider van een team bent u degene die inzicht moet...
Doelgerichtheid is een belangrijke competentie voor leidinggevenden. Het is gemakkelijk om af te dwalen van uw doelen als u wordt opgeslokt door de dagelijkse praktijk, of door tegenslagen, tegenwerking of andere tijdverspillers. Om uw resultaatgerichtheid te vergroten, kunt u uzelf regelmatig de volgende vragen voorleggen: In hoeverre heeft u de...
Als leidinggevende krijgt u ongetwijfeld te maken met lastige situaties. Projecten die niet lopen, conflicten op de werkvloer of andere stressvolle situaties. U moet over probleemoplossend vermogen beschikken en de vaardigheid om conflicten op te lossen. Dit vereist doorzettingsvermogen en vaak een flinke dosis creativiteit. Conflicthantering Het...
Als u denkt dat stress bij uw werk hoort, beseft u niet hoeveel invloed dit heeft op de manier waarop u uw werk uitvoert. Als u niet goed kunt omgaan met problemen, tegenslagen of veranderingen, uit zich dit uiteindelijk in lichamelijke problemen en een verminderde werkeffectiviteit. In een continu veranderende omgeving is het vermogen om te...
Organiseren en plannen zijn belangrijke vaardigheden voor leidinggevenden. U stelt doelen op en u maakt een plan om deze doelen te bereiken. Daarna zet u het plan in werking door te organiseren: wie doet wat en wanneer? Om goed te kunnen organiseren heeft u een aantal basisvaardigheden nodig, zoals prioriteiten stellen, de benodigde tijd goed...