U bent hier

4. Handelen: eerste hulp bij crisisbestrijding

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2021

In tijden van crisis is niets zeker. Wie de deuren moet sluiten, niet wetende voor hoelang, heeft als eerste reflex: hoe overleef ik dit? Een crisis confronteert u met tal van onzekerheden. Door de bedrijfsvoering veerkrachtig in te richten, kunt u zich aanpassen aan de veranderende situatie. Faciliteer het essentiële en ga creatief om met de zaken die anders zijn geworden dan voorheen. Zo blijft u zo normaal mogelijk werken, maar wel met een innovatieve blik naar de toekomst.

innovatieve oplossing

Overleven is echter niet hetzelfde als relevant blijven. Hopen op betere tijden is feitelijk het probleem omarmen en stilletjes wachten totdat de storm overwaait. Juist in tijden van crisis moeten ondernemingen zoeken naar innovatieve oplossingen om hun goederen en diensten in stand te houden en te blijven verkopen, om zo de economie draaiende te houden.

De vraag naar uw relevantie in crisistijd is gelijk ook de kern van uw bedrijfscontinuïteit: hoe blijft u van waarde voor klanten, werknemers en de maatschappij?

Een crisis vraagt aandacht die u normaal gesproken in andere zaken zou investeren. Dit betekent keuzes maken. Zorg ervoor dat die keuzes voor de lange termijn zijn. Kijk dus verder dan alleen naar vandaag. Inventariseer wat uw kritische processen zijn en wat of wie er nodig zijn om deze processen draaiende te houden. Voorkom waar mogelijk...
Als een crisis (zoals inbraak, brand of de huidige pandemie) u dwingt om uit te wijken naar een ander pand of andere werkplek, moet de inventarisatie zoals hiervoor beschreven compleet zijn. Situaties waarin dit voor kan komen zijn bijvoorbeeld inbraak, brand en de huidige pandemie. Zorg dat uw kritische middelen voorradig zijn of snel te...
Naast toegang tot uw kritische processen en middelen is heldere communicatie essentieel. IT is hierin slechts een middel dat u kunt inzetten om bepaalde doelen te bereiken. Sta bewust stil bij de impact die een crisis heeft op het welzijn van uw werknemers. Tijdens de huidige coronacrisis werken waarschijnlijk veel van uw werknemers thuis. Besef...
Tijdens crisissituaties zien veel ondernemingen de afname van hun producten of diensten plotseling veranderen. Dit wil echter niet zeggen dat vraag en aanbod daadwerkelijk ook afnemen. Afhankelijk van de crisis kunnen die ook tijdelijk worden stilgelegd of getransformeerd. Anticipeer op nieuwe trends door te investeren in productontwikkeling en...
Ook na de crisis kunt u niet stilzitten. De crisis is voorbij en u heeft weer meer gelegenheid om te investeren in de zaken die voor de crisis prioriteit kregen. Uw eerste prioriteit na de crisis is echter om met uw onderneming terug te komen op hetzelfde niveau als voorheen. In de inventarisatie van uw kritische processen, middelen en personen...
Gedurende de crisis zal uw onderneming inzichten opdoen voor verbeteringen van de processen, de middelen die u hiervoor gebruikt, en de manier waarop uw onderneming de werknemers hiervoor inzet. Denk aan een restaurant dat voorheen geen thuisbezorgservice had en dat tijdens de crisis op moest zetten. Of een onderneming die zich realiseert dat ze...
Na de evaluatie (zowel tijdens als na de crisis) moet uw onderneming nog een vertaalslag maken van de opgedane inzichten naar het doorvoeren van verbeteringen. Zonder verbeteringen zult u achter de feiten aan blijven lopen, wat uiteindelijk kan leiden tot het verlies van relevantie van uw onderneming. Verbeter uw werkzaamheden van de oude situatie...