U bent hier

1. Wat is debiteurenbeheer?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2021

De ene klant betaalt netjes op tijd, de andere komt pas over de brug als het incassokantoor om de hoek komt kijken. Uw onderneming moet veel tijd en energie steken in debiteuren die onvolledig, laat of helemaal niet betalen. Met debiteurenbeheer houdt u meer grip op betalingsgedrag. Onder debiteurenbeheer vallen alle activiteiten die erop gericht zijn om debiteuren hun openstaande facturen te laten betalen.

vordering

Uit de Betalingsbarometer van kredietverzekeraar Atradius blijkt dat 56% van de facturen sinds de start van de coronacrisis achterstallig is. Een jaar geleden was dat nog 32%. Van alle West-Europese landen heeft Nederland de hoogste score voor wat betreft de toename van het aantal dagen dat een vordering uitstaat. Het aantal dagen is met maar liefst 10% gestegen volgens 49% van de respondenten in Nederland. Zij geven aan dat zij gemiddeld 25 dagen langer moeten wachten voordat hun facturen worden betaald.

betalings-termijn

Toch is bijna de helft van de ondernemingen bereid klanten een langere betalingstermijn te bieden dan vóór de coronapandemie. Zo nam de betalingstermijn tijdens de pandemie met 21 dagen toe vergeleken met dezelfde periode in 2020.

Mkb’ers kunnen sinds begin dit jaar terecht bij het meldpunt van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als grote bedrijven hun facturen langer laten liggen dan is afgesproken. Via het meldpunt wil de overheid meer inzicht krijgen in het betaalgedrag van het grootbedrijf.

De uitgaande geldstromen heeft u redelijk in eigen hand. Gaat er te veel geld uit, dan kan uw onderneming kostenbesparingen doorvoeren. Op de inkomende geldstromen heeft uw onderneming echter veel minder grip. U kunt immers niet bepalen wanneer de debiteuren betalen. Betaalgedrag Vertonen de debiteuren slecht betaalgedrag, dan beperkt dat de winst...
De verslechterende betalingsmoraal en de maatschappelijke kosten hiervan zijn voor het kabinet aanleiding geweest om maatregelen te nemen om op tijd betalen af te dwingen. Sinds 16 maart 2013 golden de regels uit de Europese richtlijn ter bestrijding van betalingsachterstanden bij handels­transacties. Per 1 juli 2017 is die wetgeving aangepast. 1...
Het risico dat een klant niet betaalt, is nooit 100% uit te sluiten. Uw onderneming kan het risico wel verkleinen door een duidelijk debiteurenbeleid te formuleren. Het doel van het debiteurenbeheer is tweeledig: zorgen dat de klant betaalt; zorgen dat de klant op tijd betaalt. Het betalingsgedrag van klanten kan sterk verschillen. Naast de...