U bent hier

5. Betalingsafspraken

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2021

Uw onderneming kan in de algemene voorwaarden ook de betalingsvoorwaarden opnemen. Wilt u afwijken van deze algemene voorwaarden, dan kan uw onderneming met de klant specifieke betalingsafspraken maken. U geeft bijvoorbeeld een korting aan een vaste klant. Deze betalingsafspraken zijn belangrijk voor het debiteurenbeleid van uw onderneming. Wat voor specifieke betalingsafspraken kunt u allemaal maken?

Bij het debiteurenbeleid ligt de focus in de regel op het strikt naleven van de betalingsvoorwaarden. U kunt het debiteurenbeleid echter ook inzetten als marketinginstrument, bijvoorbeeld door soepele betalingsvoorwaarden te hanteren of een leverancierskrediet te bieden.

Bij het opstellen van de betalingsvoorwaarden moet u belangrijke keuzes maken. De checklist ‘Opstellen van betalingsvoorwaarden’ op rendement.nl/fadossier helpt u op weg met het opstellen van cruciale afspraken.

Uw onderneming bepaalt uiteraard zelf de afspraken met uw afnemer over de betaling van de factuur. Er zijn veel varianten voor de betaling mogelijk. U kunt afspraken maken over onder meer: betaling vooraf (van het gehele bedrag); contante betaling op het moment van levering; gedeeltelijke betaling vooraf, gedeeltelijk (contant) bij levering of...
De tijd tussen de levering van de goederen of diensten en het moment van betaling vormt feitelijk een kredietperiode. Doordat uw onderneming de afnemer toestaat om niet direct te betalen maar een factuur bijvoorbeeld in termijnen laat voldoen of met een termijn van 60 dagen, verleent u eigenlijk een leverancierskrediet. Voor een klant is het...