U bent hier

7. Thuiswerken en flexibel werken

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: maart 2021

Door de coronapandemie moet een groot deel van de beroepsbevolking thuiswerken. En het ziet ernaar uit dat een volle bezetting op kantoor nog een poosje op zich laat wachten. Het is dus zaak om goede afspraken te maken over werken op afstand. Wat mag wel en wat mag absoluut niet volgens de wet?

Wet flexibel werken

Werknemers hebben sinds de invoering van de Wet flexibel werken per 1 januari 2016 meer mogelijkheden om hun werk flexibel in te richten. Zij kunnen bij hun werkgever een verzoek indienen om meer of minder uren te werken, op andere tijden of op een andere werkplek (zoals thuis). Uw organisatie mag zo’n verzoek niet zomaar afwijzen.

Werknemers in organisaties met tien of meer werknemers kunnen een verzoek indienen om hun arbeidsduur aan te passen. Uw organisatie kan met de voorbeeldbrief op rendement.nl/salarisdossier de wijziging van arbeidstijden bevestigen aan de werknemer(s).

De Wet flexibel werken bepaalt dat een werknemer het recht heeft op aanpassing van de arbeidsplaats. Een werknemer kan dus op grond van deze wet een verzoek indienen om (tijdelijk) thuis te werken. De werkgever is niet verplicht om hiermee akkoord te gaan, maar hij moet het verzoek wel serieus in overweging nemen. Aan het verzoek zijn voorwaarden...
Om ook vanuit huis het werk goed te kunnen doen, moeten collega’s regelmatig met elkaar overleggen. Ook wil uw organisatie natuurlijk in de gaten houden of de werknemers niet te veel of te weinig werken. Voor thuiswerken kan uw organisatie de bereikbaarheid en de werktijden op verschillende manieren regelen: Vaste werk- en bereikbaarheidstijden...