U bent hier

2. Aangifte doen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: november 2021

Belastingen zijn er in alle soorten en maten. Een werknemer doet in principe maar één keer per jaar zijn aangifte inkomstenbelasting. Wie een eigen onderneming voor de inkomstenbelasting drijft, kan ook te maken krijgen met de BTW en loonheffingen. Voor de bv moet u aangifte vennootschapsbelasting doen. Voor al deze belastingen moet u op tijd aangifte doen (via Mijn Belastingdienst Zakelijk met eHerkenning) en betalen.

deadline

Als het goed is ontvangt u ruim van tevoren – al dan niet via e-mail – een uitnodiging of herinnering van de Belastingdienst om aangifte te doen. Voor de loonheffingen is dat maandelijks. Voor de BTW doet u meestal per kwartaal aangifte. Maar ook een maand- of jaaraangifte is mogelijk. Voor de vennootschapsbelasting (VPB) is de deadline vijf maanden na afloop van het boekjaar. Loopt uw boekjaar gelijk met het kalenderjaar, dan moet u dus de aangifte uiterlijk op 31 mei in het jaar dat volgt op het boekjaar inleveren.

Naast deze ‘grote‘ belastingen zijn er nog vele andere rijksbelastingen. Koopt u een pand? Dan betaalt u bij aankoop overdrachtsbelasting, over de verzekeringen assurantiebelasting en jaarlijks de onroerendezaakbelasting.

U hoort de fiscus niet klagen als de aangifte op tijd binnen is en de verschuldigde belasting op tijd is betaald. Termijnen zijn bij de aangifte ‘hard’, zonder uitstel bent u in verzuim. De eerste keer heeft dat nog geen financiële consequenties, maar vanaf het daaropvolgende verzuim gaat u het in de portemonnee voelen, en fors ook. De fiscus...
Wie onderneemt heeft te maken met BTW: ‘belasting over toegevoegde waarde’. U brengt BTW in rekening over uw facturen en betaalt BTW over uw inkopen. Het verschil tussen de berekende BTW en de betaalde BTW draagt u af. 2.2.1 BTW-administratie De BTW is een aangiftebelasting; u moet zelf het initiatief nemen en zelf de verschuldigde BTW berekenen...
Kiest u voor de bv als rechtsvorm, dan moet deze VPB betalen over de belastbare winst, verminderd met de aftrekbare verliezen. Te laat aangifte doen kan u een verzuimboete van €2.575 opleveren. Redt u het niet? Vraag dan met het formulier ‘Aanvraag uitstel aangifte vennootschapsbelasting’ uitstel aan binnen vijf maanden na afloop van het boekjaar...
Als u voor het eerst een werknemer in dienst neemt, moet u zich als werkgever aanmelden. Heeft u meteen vanaf de start van uw bedrijf een (of meer) werknemer(s) in dienst, dan kunt u zich gelijk met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel aanmelden als werkgever. Neemt u niet direct, maar pas later personeel in dienst? Dan meldt u zich op dat...
Nadat u een werknemer in dienst heeft genomen, moet u aangifte loonheffingen doen. Hiervoor heeft u gegevens van de werknemer nodig, zoals de naam en voorletters, de geboortedatum en het burgerservicenummer (BSN). U moet de gegevens voor de loonheffingen ten minste zeven kalenderjaren bij de loonadministratie bewaren, te rekenen vanaf het...