2. Aangifte doen
Belastingen zijn er in alle soorten en maten. Een werknemer doet in principe maar één keer per jaar zijn aangifte inkomstenbelasting. Wie een eigen onderneming voor de inkomstenbelasting drijft, kan ook te maken krijgen met de BTW en loonheffingen. Voor de bv moet u aangifte vennootschapsbelasting doen. Voor al deze belastingen moet u op tijd aangifte doen (via Mijn Belastingdienst Zakelijk met eHerkenning) en betalen.
deadline
Als het goed is ontvangt u ruim van tevoren – al dan niet via e-mail – een uitnodiging of herinnering van de Belastingdienst om aangifte te doen. Voor de loonheffingen is dat maandelijks. Voor de BTW doet u meestal per kwartaal aangifte. Maar ook een maand- of jaaraangifte is mogelijk. Voor de vennootschapsbelasting (VPB) is de deadline vijf maanden na afloop van het boekjaar. Loopt uw boekjaar gelijk met het kalenderjaar, dan moet u dus de aangifte uiterlijk op 31 mei in het jaar dat volgt op het boekjaar inleveren.
Naast deze ‘grote‘ belastingen zijn er nog vele andere rijksbelastingen. Koopt u een pand? Dan betaalt u bij aankoop overdrachtsbelasting, over de verzekeringen assurantiebelasting en jaarlijks de onroerendezaakbelasting.