U bent hier

Onderneming & Fiscus
Contact met de Belastingdienst3. Communiceren met de Belastingdienst

3. Communiceren met de Belastingdienst

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: november 2021

U heeft als ondernemer regelmatig contact met de Belastingdienst. Zo doet u digitaal aangifte voor de verschillende belastingen. Heeft u vragen over de aangiftes, dan kunt u contact opnemen met de BelastingTelefoon of kijken op belastingdienst.nl. Maar de fiscus kan u ook verzoeken om informatie, een boekenonderzoek aankondigen of een vooroverleg vragen. Hoe communiceert u met de fiscus?

Voor een antwoord op uw fiscale vragen kijkt u waarschijnlijk eerst op de website van de Belastingdienst. Ziet u door de bomen het bos niet meer, dan kunt ook via social media algemene vragen stellen. Voor persoonlijke vragen belt u met de BelastingTelefoon. Spelen er complexere zaken, dan krijgt meestal u het e-mailadres van een inspecteur aangereikt. En als u het niet eens bent met de manier waarop u bent behandeld door de Belastingdienst, kunt u zowel mondeling als schriftelijk een klacht indienen. In het uiterste geval, kunt u nog bij de Nationale ombudsman aankloppen.

Verreweg de meeste telefonische contacten met de Belastingdienst vinden plaats via de BelastingTelefoon. Om de vragen te onderscheiden, zijn er vier verschillende lijnen: de BelastingTelefoon (algemeen) voor vragen over belastingen en toeslagen: (0800) 05 43 (gratis, bereikbaar van maandag t/m donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8...
Een beroep op opgewekt vertrouwen heeft meer kans van slagen als u een brief schrijft aan de fiscus waarin u expliciet vraagt om een inschatting van de fiscale gevolgen van bepaalde handelingen of opgevoerde aftrekposten. Met een schriftelijk antwoord van de inspecteur staat u sterker als u besluit voor de rechterlijke weg te kiezen. U beschikt...
Bij de behandeling van een aangifte kan het voorkomen dat de verstrekte gegevens ontoereikend zijn om een aanslag op correcte wijze vast te stellen of om te kunnen beoordelen of de aangifte juist is. De inspecteur heeft vergaande bevoegdheden tot het vorderen van informatie en inzage van bescheiden en kan dit zelfs afdwingen op laste van een...
De wet schrijft voor dat iedere belastingplichtige verplicht is om desgevraagd gegevens en inlichtingen te verstrekken die ‘voor de belastingheffing te zijnen aanzien van belang kunnen zijn’. Maar over wat er dan precies ‘van belang is voor de belastingheffing’, dáár verschillen belastingplichtigen en de inspecteur nog wel eens over van mening...
Om meer rechtszekerheid te bieden, kent de Belastingdienst de instrumenten individueel standpunt en vooroverleg. Dit werkt als volgt. U kunt de inspecteur van het kantoor waaronder u of uw onderneming ressorteert, om een individueel standpunt vragen over de fiscale gevolgen van al verrichte of voorgenomen handelingen. U kunt daarbij vragen om een...
Van een andere orde is een rechtsvraag. Een rechtsvraag is: een individuele vraag over de uitleg van fiscale wetgeving, jurisprudentie of de uitvoering van fiscaal beleid; waarop geen eenduidig antwoord is te vinden; en waarbij het antwoord gevolgen kan hebben voor andere gevallen, de zogeheten precedentwerking. Hieruit kan nieuw beleid voortkomen...
Een bijzondere vorm van contact met de Belastingdienst vloeit voort uit de inkeerregeling. Met gebruikmaking van deze regeling kunt u verzwegen of niet-aangegeven vermogensbestanddelen alsnog aangeven. U voorkomt er hoge boetes mee als de fiscus deze verzwegen inkomensbestanddelen op een zeker moment zelf op het spoor komt. 3.7.1 Waarom inkeren?...
Het beleid van de Belastingdienst is in toenemende mate gericht op het verleggen van de aandacht van controle achteraf naar afspraken en toezicht vooraf. Bij particulieren zien we dit al vertaald in de vooringevulde aangifte, waarbij steeds vaker gebruik wordt gemaakt van zogeheten contra-informatie. Dit is informatie van derden, zoals werkgevers...