U bent hier

6. Kwadrant III: dringend, maar niet belangrijk

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: mei 2021

Ze komen in iedere organisatie voor: storingen die de planning in de war schoppen, of waardoor het wringen wordt om alles op tijd af te krijgen. Deze interrupties worden door de boodschapper absoluut als dringend en belangrijk ervaren, maar zijn dat lang niet altijd. Zeker niet voor degene die ermee lastig wordt gevallen. Voor u het in de gaten heeft, werkt u vooral aan de prioriteiten en doelen van de mensen om u heen.

goede wil

Collega’s, e-mails en telefoontjes kunnen uw eigen werk en prioriteiten op een zijspoor zetten. Er zijn manieren om die verstoringen tot een minimum te beperken, en waarbij u desondanks vriendelijk blijft en uw goede wil toont. Eén van de beste manieren: bied eenvoudigweg minder gelegenheid voor ‘storingen’ en sluit u wat vaker af.

Tijdwinst

Dat betekent dat u ook met een frisse blik kijkt of u niet vaker en meer werkzaamheden kunt delegeren. Dat kan zowel uzelf als uw medewerkers winst opleveren. Door kritisch te kijken, kunt u veel tijdwinst boeken.

U bent goed in uw werk. Daarom heeft u carrière gemaakt en zit u op deze plek in de organisatie. Maar kunt u ook goed werkopdrachten aan anderen overlaten? Vaak is het onvermogen om te delegeren een belangrijke reden voor het stijgen van de werkdruk. Dat onvermogen kent verschillende oorzaken. Allereerst is het mogelijk dat u vooral vertrouwen in...
Een groot én belangrijk deel van uw werk bestaat waarschijnlijk uit overleg en vergaderingen met collega’s, klanten of andere projectpartners. Een onderdeel om niet als eerste op te beknibbelen, al is het maar vanwege het sociale contact. Daarnaast wilt u er tijd voor nemen als positief signaal aan de anderen: zij zijn belangrijk, u wilt dat ze...
U wordt voortdurend in uw concentratie en in uw werk gestoord. Onder meer door binnenvallende collega’s die zeggen dat ze iets niet voor elkaar krijgen zonder uw hulp. U bent hen graag behulpzaam, maar vreest tegelijkertijd dat de gevolgen in uw eigen werkschema merkbaar zullen zijn. Tips tegen onverwachte bezoekers Doe de deur van uw werkkamer...