Organisaties nog niet klaar voor meldplicht

Het netjes verwerken van persoonsgegevens van klanten en werknemers is belangrijker dan ooit vanwege de meldplicht datalekken. Toch blijken veel organisaties nog niet klaar voor de meldplicht die op 1 januari 2016 is ingegaan. Zorgelijk, want daarmee riskeren deze organisaties een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Een groot deel van de organisaties heeft zich niet goed ingedekt tegen datalekken. Deze conclusie heeft PwC getrokken naar aanleiding van het Privacy Governance-onderzoek. Een magere 16% gaf in het onderzoek aan zich goed voorbereid te hebben op de meldplicht datalekken. Wat misschien nog wel meer zorgen baart, is dat 11% van de organisaties niet eens bekend was met de veranderde wetgeving (tool).

Boete bij niet melden datalek

Dit terwijl een datalek een serieuze zaak is. Krijgt uw organisatie ermee te maken, dan kan de financiële- en imagoschade behoorlijk oplopen. Denk maar aan klanten die opstappen, het geld dat u uitgeeft aan public relations of de rekening voor het dichten van het lek. Ook riskeert u een boete als u verzuimt melding te maken van een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens. En dat zijn geen malse boetes; die kunnen oplopen tot € 820.000!