Prioriteiten stellen kan werkstress voorkomen

Hoge informatiedichtheid kan een bron van stress zijn. Doordat bijna elke werknemer de beschikking heeft over een pc en e-mail ontvangt, ligt dit risico bij veel medewerkers op de loer. Prioriteiten kunnen stellen is dan belangrijk. Medewerkers moeten weten wanneer ze meteen in actie moeten komen.

Doet zich een onverwacht probleem voor op het werk, dan hoeft daar niet altijd direct op gereageerd te worden. Via de mailbox komt er een hoop informatie op werknemers af en die is niet altijd even belangrijk. Werknemers die geen prioriteiten kunnen stellen, trappen in de valkuil dat elke e-mail of elk probleem om actie vraagt. Even afstand nemen en rustig nadenken over wat er nu belangrijk is, voorkomt dat iemand veel doet, maar toch weinig bereikt. De productiviteit is daardoor laag, terwijl mensen wel een hoge werkdruk kunnen ervaren.

Productiever door doseren en pauzeren

Onderschat de werkdruk door een overvolle inbox niet. Trainingen kunnen medewerkers helpen hiermee om te gaan. Of laat collega’s van elkaar leren en stimuleer het uitwisselen van tips. Daarnaast zijn er natuurlijk pauzesoftwareprogramma’s; die zijn weliswaar bedoeld om RSI/Kans-klachten te voorkomen, maar ze werken ook om even afstand van het werk te nemen. Geef medewerkers verder de volgende tips mee:

  • Voor het uitvoeren van een ingewikkelde taak even pauzeren en afstand nemen. Daarna is het makkelijker om de concentratie weer op te brengen om iets moeilijks op te pakken.
  • Houd de werkplekken opgeruimd. Een rommelig bureau en omgeving leiden af.
  • De werkdag niet beginnen met het checken van e-mail en e-mail binnenhalen op vaste momenten.