Proactief advies inwinnen aan te raden

Het is nuttig voor uw onderneming om proactief advies te krijgen over de kansen en risico’s van uw bedrijf. Toch blijkt uit onderzoeksresultaten van de MKB Toekomstmonitor dat maar weinig ondernemers gedegen advies krijgen. Om meer zicht te hebben op uw onderneming is het verstandig u te omringen met proactieve adviseurs.

De resultaten uit de MKB Toekomstmonitor zijn opmerkelijk. Van de MKB-ondernemers wordt 60% niet proactief geadviseerd over de risico’s en kansen van hun onderneming. Dit percentage loopt zelfs op tot 69% voor ondernemers die een accountant inhuren of zelf in dienst hebben. Deze ondernemers vinden hun sparringpartners in adviseurs die in diverse onderwerpen gespecialiseerd zijn, in medewerkers of in familie. Dat is jammer, want gedegen en overkoepelend advies dat anticipeert op verwachte ontwikkelingen, geeft u veel meer grip op uw onderneming.

Goed advies en een jaarplan geven inzicht in uw onderneming

Van de ondernemers die proactief advies krijgen, geeft 55% aan daardoor beter inzicht in hun onderneming te hebben. Ze kunnen beter anticiperen op veranderingen en tijdig bijsturen. Naast proactief advies krijgen is het maken van een jaarplan een ander instrument om risico’s en kansen van uw onderneming in kaart te brengen. Met het jaarplan controleert u om de zoveel tijd of uw onderneming nog op koers ligt. Is dat niet het geval, dan kunt u tussentijds bijsturen. U kunt zo’n jaarplan zelf opstellen en controleren of dit laten doen. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 37% van de ondervraagde groep ondernemers een jaarplan maakt en dit in de loop van het jaar gebruikt.  Van deze ondernemers geeft 59% aan grip te hebben op hun onderneming, in tegenstelling tot maar 39% van hen die geen jaarplan heeft. Het is dan ook aan te raden om proactief advies in te winnen en uw cijfers periodiek te controleren aan de hand van uw jaarplan.