Ruimte voor persoonlijkheid voor generatie Z

De generatie Z heeft in een baan vooral behoefte aan ruimte voor hun eigen persoonlijkheid en aan ontwikkelingsmogelijkheden. Daarnaast is de balans tussen werk en privé voor deze generatie heel belangrijk. Werkgevers kunnen daarop inspelen als zij jongere werknemers werven.

De volgende generatie werknemers – na de generaties X en Y ­– is de zogenoemde generatie Z. Deze generatie let bij het zoeken van een baan vooral op de balans tussen werk en privé, de ontwikkelingsmogelijkheden en de aansluiting tussen de baan en hun eigen persoonlijkheid. Dat blijkt uit onderzoek van Universum, een expert op het gebied van employer branding (het sturen van het bedrijfsimago). Voor werkgevers kan het verstandig zijn om rekening te houden met deze wensen om deze generatie aan te trekken als werknemer én zodat jongere werknemers goed kunnen functioneren en zich blijven ontwikkelen. Dat is goed voor de werknemers én voor de organisatie.

Generatie Z is digitaal en divers

De generatie Z omvat alle werknemers die op dit moment tussen de nul en de twintig jaar oud zijn. Dit zijn de werknemers die geboren zijn in 1995 of later. In tegenstelling tot eerdere generaties hebben werknemers uit de generatie Z al sinds hun geboorte te maken met internet, smartphones en de digitale wereld. Wat verder opvalt is dat het een generatie is met een hele diverse achtergrond. Bijna een kwart van de 16- tot en met 19-jarigen is van allochtone afkomst.

Balans werk en privé is belangrijk

Voor de generatie Z is de balans tussen werk en privé een topprioriteit. Werkgevers kunnen daar rekening mee houden door bijvoorbeeld mogelijkheden te bieden om thuis te werken. Daar hecht niet alleen de generatie Z waarde aan, maar ook veel studenten en vrouwelijke werknemers. Ten slotte is het verstandig om te communiceren over beschikbaarheid buiten werktijd en bijvoorbeeld het lezen van zakelijke e-mail