Schone taxi en bestelauto krijgen meer voordeel

Om de luchtvervuiling in de steden te verminderen komt staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu met een subsidieregeling voor schone bestelauto's en taxi's. Met deze regeling wil Atsma het elektrisch rijden onder taxibedrijven, koeriersbedrijven en distributiebedrijven bevorderen. De Europese Commissie moet hier nog een besluit over nemen, maar de kans is groot dat de regeling goedgekeurd wordt.

Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) stelt € 25 miljoen beschikbaar voor de subsidieregeling. De bedoeling is om dit geld doelgericht in te zetten voor ondernemers die over hun wagenpark geen BPM (aanschafbelasting) hoeven te betalen. Zij zijn daardoor niet gevoelig voor de bestaande fiscale differentiatie tussen meer en minder schone voertuigen, zoals de BPM-korting voor Euro-6 dieselauto’s en de BPM-vrijstelling voor auto's met een lage CO2-uitstoot. Kiezen deze ondernemingen er voor om schoner te rijden, dan kunnen ze hier een subsidie voor krijgen. Dit maakte staatssecretaris Atsma bekend op de netwerkbijeenkomst Drive 4 Electric.

Grote steden bereiken

Alle bestelauto's en taxi's die schoner zijn dan de zogenoemde Euro5-norm voor diesel komen straks in aanmerking voor de subsidie. Concreet gaat het dan om auto's met dieselmotoren die al aan de Euro-6 voldoen, om motoren die (af fabriek) aardgas of lpg verstoken, om plug-in hybrides met een uitstoot van minder dan 50 gram C02 per kilometer, of volledig elektrisch aangedreven voertuigen. De verwachting is dat de subsidiemaatregel vooral de grote steden zal bereiken, omdat vier grote stadsgemeenten een eigen subsidie zullen toevoegen aan de rijksregeling. Bovendien zijn elektrische en aardgasauto's door hun actieradius vooral geschikt in omgevingen waar relatief veel korte ritten worden gemaakt en waar voldoende laadpalen en aardgaspompstations aanwezig zijn.