Is uw boekhoudsoftware klaar voor het RGS?

Het Referentie Grootboek Schema (RGS) voorkomt dat u hercoderingen moet aanbrengen om de financiële administratie van uw onderneming aan te laten sluiten op de standaarden van Standard Business Reporting (SBR). Onderzoeksbureau GBNED heeft recent de gratis checklist ‘RGS Ready’ ontwikkeld, waarmee u kunt nakijken of u het RGS binnen uw boekhoudsoftware kunt integreren.

De checklist ‘RGS Ready’ bestaat uit twaalf kenmerken (functionaliteiten en eigenschappen) waarover uw boekhoudsoftware moet beschikken om het RGS hierin te kunnen integreren. U kunt de checklist ‘RGS Ready’ gratis downloaden. Mocht u na het doornemen van de checklist concluderen dat uw boekhoudsoftware klaar is voor het RGS, dan kunt u dit op drie manieren in de financiële administratie integreren:

  • via de referentiecodes die in SBR-rapportages aan het grootboek (e-learning) worden gekoppeld;
  • via de (standaard)omschrijvingen van de grootboekrekeningen en referentiecodes;
  • door relevante grootboekrekeningnummers, omschrijvingen en referentiecodes te selecteren.

In de Handleiding RGS vindt u meer informatie over het integreren van het RGS in de financiële administratie.

Een korter werkproces door het RGS

Op dit moment is de toepassing van het RGS niet verplicht, maar als u ervoor kiest om het RGS te integreren in boekhouding, leidt dit tot een vermindering van uw administratieve last. Dit komt doordat er in het RGS voor iedere standaardgrootboekrekening definities zijn opgenomen die aansluiten bij de SBR-rapportagemodellen van de overheid en de banken (tools). Hierdoor wordt uw werkproces voor het maken van rapportages ingekort, want u hoeft uw grootboekrekeningen niet meer te hercoderen als u een SBR-rapportage wilt opstellen. Dit voordeel is niet altijd van toepassing op grote ondernemingen, want zij kunnen in complexe situaties wel te maken krijgen met hercoderingen.