Verzoek om gezamenlijke taxatie mag per e-mail
Als er tussen u en de Belastingdienst verschil van mening bestaat over de waarde van een onroerende zaak, dan kunt u een gezamenlijke taxatie aanvragen. Dit kon altijd al per brief, maar sinds 3 maart kan dit ook digitaal. De Belastingdienst heeft namelijk een speciaal e-mailadres aangemaakt waar u een verzoek voor gezamenlijke taxatie naar toe kunt sturen.
Bij een gezamenlijke taxatie bepalen een taxateur van de Belastingdienst en een taxateur van uzelf samen de waarde van de onroerende zaak. U moet de fiscus verzoeken om deze gezamenlijke taxatie. De Belastingdienst zal echter niet in alle gevallen aan een gezamenlijke taxatie meewerken. De fiscus werkt wel mee als:
- er een overdracht of overgang van een onroerende zaak plaatsvindt tussen u en een gelieerde partij;
- er een overdracht of overgang van een onroerende zaak heeft plaatsgevonden tussen u en een gelieerde partij;
- er een verschil van inzicht is tussen u en de Belastingdienst over de waarde van een onroerende zaak, of er kan een verschil van inzicht ontstaan;
- de gezamenlijk taxatie namens alle belanghebbenden wordt gedaan.
Gaat het om de verkoop van een onroerende zaak aan een derde, dan zal de Belastingdienst niet meewerken aan een gezamenlijke taxatie.
Speciaal e-mail adres voor gezamenlijke taxatie
Voor het aanvragen van een gezamenlijke taxatie kunt u het ‘Aanvraagformulier gezamenlijke taxatie onroerende zaak’ gebruiken. Het formulier vult u in en stuurt u naar Belastingdienst, Administratie GT, Postbus 4486, 6401 CZ Heerlen. U kunt er sinds 3 maart ook voor kiezen om het verzoek per e-mail in te dienen. Het ingevulde aanvraagformulier stuurt u dan naar[email protected]. De fiscus beoordeelt uw verzoek en neemt een beslissing over de gezamenlijke taxatie.
Stel gratis uw vragen
Heeft u vragen over bovenstaand onderwerp, dan kunt u deze als Premium-abonnee gratis stellen aan de experts van MKB Adviesdesk. U krijgt gegarandeerd antwoord binnen vijf werkdagen. Wacht niet langer en stel uw vraag!