U bent hier

2. Het begint met goed werkgeverschap

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: januari 2023

Werken aan het werkgeversimago, ook wel ‘employer branding’ genoemd, is niet overbodig als uw organisatie wil dat geschikte kandidaten met hun cv aankloppen. Dit geldt al helemaal voor de jongere generaties. Hoe zet uw organisatie zich als ‘merk’ op de kaart, en hoe benut u het zorgvuldig opgebouwde werkgevers-imago bij het vinden van sollicitanten?

klik

De beroepsbevolking is veranderd, en daarmee ook de arbeidsmarktcommunicatie: veel jonge werknemers willen een ‘klik’ voelen met een toekomstige werkgever. Ze verwachten een persoonlijke benadering waarbij het ontplooien van hun talenten centraal staat. Ook vinden zij het vaak belangrijk dat een potentiële werkgever bij hun interesses en idealen past en een verlengde is van hun persoonlijkheid.

Werkgeversimago

waarde

Werken aan het werkgeversimago is dus belangrijk: niet alleen voor het aantrekken van jongere werknemers, ook andere groepen werknemers hechten waarde aan het imago van hun werkgever.

Om een goed werkgeversimago neer te zetten, begint u bij de basis door te controleren of uw organisatie zich als ‘goed werkgever’ gedraagt. Deze term vindt u terug in artikel 7:611 van het Burgerlijk Wetboek. Om het iets concreter te maken, let u in ieder geval op de volgende beginselen: Zorgvuldig zijn: de werkgever moet zich zorgvuldig gedragen...
Toont uw organisatie zich een goede werkgever, dan kunt u aan de slag met de volgende stap om uw werkgeversimago te verbeteren. Daarvoor moet u om te beginnen het onderscheid kennen tussen ‘identiteit’ en ‘imago’. Identiteit laat zich hier het best omschrijven als ‘dat wat uw organisatie wil zijn en wil uitstralen naar de arbeidsmarkt’. Het imago...
Boven het maaiveld uitsteken behoort uw leidraad te zijn, zodat uw organisatie in het hoofd van de sollicitant een voorkeurspositie verwerft ten opzichte van de concurrentie. Een belangrijke manier om dit te bereiken, is een sterke en bovenal relevante ‘propositie’. Een propositie moet u zien als de belofte die u aan potentiële werknemers doet van...
Het belang van uw online werkgevers­imago is de laatste jaren alleen maar groter geworden. Voor sollicitanten is het internet het beginpunt bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Sterker nog: een deel van de sollicitanten verwacht het gehele sollicitatietraject online te kunnen afronden. Investeren Niet alleen staan de vacatures online op uw...