U bent hier

5. Het budget opstellen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2023

Onderhandelen over een budget is eigenlijk een vorm van belangenbehartiging. Wat mogelijk is, hangt sterk af van de positie, de kennis en bereidwilligheid van de directie. U kunt proberen om een maximaal budget voor uw afdeling te bemachtigen, maar daar is midden in een crisis meestal weinig ruimte voor. Een goed onderbouwde budgetaanvraag, die aansluit bij de strategie heeft veel meer kans van slagen.

budgetteringsproces

Als u het initiatief voor het opstellen van het budget aan de directie overlaat, loopt u het risico dat het uitdraait op haar invulling; kosten verlagen of onredelijke prestatie-eisen. Gelukkig is er in veel gevallen bij het budgetteringsproces ruimte voor een bottom-upbenadering; de afdelingen kunnen voorstellen voor hun eigen budget doen. In zo’n situatie nemen de afdelingshoofden het initiatief.

Belangenbehartiging heeft wel iets gênants: het kan verkeerd vallen, waardoor de budgetverwantoordelijken in een verwijtbare positie komen.

Bijna altijd bevatten budgetten arbitraire elementen die met goede argumenten nog bij te sturen zijn. Iedereen kent de kostendoorberekeningen van andere afdelingen van welke diensten men noodgedwongen gebruikmaakt. De doorberekening van stafafdelingen, zoals de interne accountants, dient eigenlijk geen enkel doel; u kunt de kosten (dus hun...
Het budgetontwerp wordt meestal centraal vastgesteld. Het is tenslotte een middel van de directie om de bedrijfsvoering te sturen. Alleen als bepaalde afdelingen afwijken van ‘het gemiddelde’ zal de directie voor die afdelingen voor maatwerk kiezen. Als uw afdeling maatwerk behoeft, is het belangrijk dat dit ook gesignaleerd wordt. Responsibility...
Hoe beter u budgetbesprekingen voorbereidt, hoe beter uw resultaten zullen zijn. Daarbij kunt u de volgende stappen doorlopen, waarover u hierna meer kunt lezen: Hoe speel ik in op de ondernemingstrategie en wat is mijn taakopdracht? Hoe is de situatie? Welke ontwikkelingen verwacht ik? Welke onderhandelingsmarge heb ik of kan ik maken? Hoe...
Regelmatig worden afdelingshoofden uitgenodigd om verschillen te verklaren tussen hun budget en de werkelijke resultaten. Dat kan vervelend uitpakken, maar dat hoeft niet als ze rekening houden met de volgende punten: Controle: ga eerst na of de gegevens wel kloppen; is er misschien sprake van een boekhoudkundige fout of was het budgetbedrag...
U verschijnt beter voorbereid aan de budgetonderhandelingstafel en u kunt beter een taakopdracht uitvoeren als u onderzoek doet naar het waarom van de kosten en naar verbeteringen. Hierna leest u meer over drie mogelijke manieren om dit aan te pakken. 5.5.1 Alternatieven zoeken Er zijn altijd meerdere mogelijkheden om een gewenst effect te...