U bent hier

2. Kansen benutten

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2023

Bij het opstarten van buitenlandse activiteiten is het belangrijk om uw plannen concreet te maken door ze vast te leggen in een import- of exportplan. Het opstellen hiervan is vergelijkbaar met het opstellen van een ondernemingsplan. Daarbij hoort natuurlijk ook het uitzoeken welke landen maar ook sectoren het beste aansluiten bij uw internationale ambitie.

informatiebronnen

Er is gelukkig al een uitputtende hoeveelheid informatie beschikbaar over internationaal ondernemen. U hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden. Maak gebruik van de mogelijkheden die de overheid biedt en raadpleeg websites met informatie over exporteren en importeren. In dit hoofdstuk zetten wij de belangrijkste online informatiebronnen voor u op een rij. Ook is er beknopt aandacht voor mogelijke obstakels, zoals handelsbelemmeringen en valutarisico’s.

Om te beginnen moet u uzelf afvragen wat u precies wilt bereiken in het buitenland. En op welke manier wilt u dat gaan regelen? Dit soort zaken legt u vast in een import- of exportplan. Een plan dwingt u goed na te denken over uw ambities en de uitvoerbaarheid en haalbaarheid daarvan. Export- of importplan In een import- of exportplan (zie...
Meestal staat al vast welk product of welke dienst u gaat exporteren, maar is het land waarmee u zaken gaat doen nog niet duidelijk. Maak in elk geval wel een top drie van potentiële bestemmingslanden. Maar concentreert u zich bij voorkeur eerst op één land en niet direct op meer landen (zie hoofdstuk 3). Internationaal zakendoen in topsectoren Er...
Het Verenigd Koninkrijk staat in de top vijf van Nederlandse exportlanden. Wellicht wilt u ondanks of juist door de Brexit zakendoen met het Verenigd Koninkrijk (VK). Op 31 januari 2020 hebben de Britten formeel de Europese Unie (EU) verlaten. Voor ondernemingen die zakendoen met het VK heeft dit natuurlijk grote gevolgen. Sinds 1 januari 2022...
Meereizen met een economische missie of handelsreis biedt u over het algemeen een aardig inkijkje in een lokale markt. De aanwezigheid van bewindspersonen of diplomaten opent deuren die anders voor u gesloten blijven. Daar moet u ook weer niet te veel waarde aan hechten: dit soort uitstapjes zijn geen garantie voor succes. Ze bieden wel een vlotte...
De internationale handel kan worden belemmerd door allerlei vormen van protectie. Wilt u bijvoorbeeld met uw onderneming gaan exporteren naar een land buiten de EU, dan krijgt u te maken met één van de meest voorkomende vormen van protectionisme: het importtarief. Het importtarief kan een vast bedrag per geïmporteerd product zijn of een percentage...
Als u zakendoet in landen met een andere munteenheid dan de euro, loopt uw onderneming ook een zogenoemd valutarisico. Met een schommelende wisselkoers heeft u geen zekerheid over de exacte aankoopprijs van een product of dienst in euro’s. Een valutakoers die vijf of tien procent in waarde stijgt of daalt, kan zomaar funest zijn voor de winstmarge...