U bent hier

9. Administratief verwerken

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: augustus 2020

Inmiddels is het u vast duidelijk of er bij uw onderneming al dan niet moet worden bijgeteld voor privégebruik van de (bestel)auto van de zaak en zo ja, hoeveel dan precies. U moet echter ook nog voor een correcte administratieve verwerking zorgen. Want niet alleen als u bijtelt moet u dat specificeren in de loonaangifte, maar ook als u niet bijtelt. En u moet werknemers via hun loonstrook informeren over de bijtelling.

aandachtspunten

Qua administratieve aandachtspunten rond de (bestel)auto van de zaak heeft u te maken met verwerking in de loonstaat, op de loonstrook voor werknemers en in uw aangifte loonheffingen. Daarnaast moet u letten op de bewaarplicht.

Is bijtelling voor privégebruik van de ter beschikking gestelde (bestel)auto nodig, dan moet u dit uiteraard in de loonstaat voor de betreffende werknemer verwerken. U telt immers per tijdvak een tijdsevenredig deel van de waarde van dat privégebruik bij zijn loon. Omdat de bijtelling loon in natura vormt, moet u deze opnemen in kolom 4 van de...
Als het bijtellen wegens privégebruik van de (bestel)auto van de zaak nodig is, moet u dit ook op de loonstrook van de werknemers vermelden. Bijtelling Aangezien u verplicht bent om de samenstelling van het brutoloonbedrag van de werknemer op de loonstrook te specificeren, hoort daar vermelding van de bijtelling bij. De bijtelling neemt u op onder...
Als u moet bijtellen wegens privégebruik van de (bestel)auto van de zaak, moet u dat in de loonaangifte verwerken. Dit onderdeel van het te belasten loon van de werknemer waarover u alle loonheffingen berekent (zie ook paragraaf 8.1), moet u specifiek benoemen. Dit geldt ook voor de eventuele bijdrage die de werknemer betaalt voor het privégebruik...
U moet boeken, bescheiden en andere gegevensdragers die voor de aangiften van uw onderneming van belang kunnen zijn gedurende zeven jaar bewaren. Basisgegevens Dit betekent dat u de basisgegevens van uw onderneming in ieder geval zeven jaar moet bewaren. Onder deze basisgegevens vallen de volgende gegevens: het grootboek; de debiteuren- en...