U bent hier

4. Taken delegeren aan commissies

Laatst gewijzigd: mei 2021

Hoezeer de voorzitter ook een ‘duizendpoot op drie benen’ is en de secretaris een administratieve geweldenaar, het komt maar zelden voor dat u als bestuur van een vereniging al het werk kunt verzetten dat nodig is om de doelen te behalen. U bent niet de enige als u taken delegeert naar leden of vrijwilligers, die hiervoor een commissie vormen. Wat geldt voor het bestuur en de algemene ledenvergadering, geldt ook voor deze commissies: ze hebben rechten én plichten.

Zonder bestuur en ALV geen vereniging. In de vorige hoofdstukken heeft u kunnen lezen dat u wettelijk verplicht bent om deze twee organen in te stellen bij de oprichting van een vereniging. Ook bepaalt het Burgerlijk Wetboek dat elke vereniging een kascommissie (of een raad van toezicht) moet hebben die de boekhouding controleert. Als bestuur kunt u taken delegeren naar extra organen, zoals een commissie.

Wie kennisneemt van de taken binnen het bestuur van een vereniging (zie daarvoor hoofdstuk 2), zal al snel concluderen dat het een zwaar pakket is. Er zullen weinig bestuursleden zijn die de kar alleen (kunnen) trekken en de vraag is ook of dat verstandig is. In principe kunnen u en uw medebestuursleden voor elke taak of activiteit een commissie...
De mogelijkheid om een commissie op te richten, moet zijn vastgelegd in de statuten van uw vereniging. Is dat niet het geval, dan zult u hiervoor de statuten moeten wijzigen (zie hoofdstuk 5). Het statutaire onderdeel dat ingaat op de bevoegdheden van het bestuur, moet u dan uitbreiden met een regel als deze: ‘Het bestuur is bevoegd onder zijn...
Bestuursleden kunnen hun taken in zo veel mogelijk deeltaken delegeren naar aparte commissies. De lijst is in principe onuitputtelijk, maar over het algemeen zijn ze te scharen onder één van de volgende vier soorten: De uitvoeringscommissie: een commissie die verantwoordelijk is voor het regelen en de uitvoering van een bepaalde activiteit...
Verenigingen zijn meestal een mengelmoes van mensen met diverse expertises: leden die alles weten van automatisering en van het runnen van een horecagelegenheid of leden die, uit de aard van hun dagelijkse werk, een groot netwerk hebben in het (lokale) bedrijfsleven. In theorie zouden zij dan uitgelezen kandidaten zijn voor respectievelijk een...
Een commissie instellen, betekent verantwoordelijkheden uit handen geven. Dit gaat niet altijd goed. In de praktijk maken verenigingen namelijk wel eens fouten bij het instellen van een commissie of zijn er onduidelijke afspraken gemaakt over het functioneren. Veel gemaakte fouten zijn: Er is geen duidelijk onderscheid tussen bestuurlijke...
Als bestuur van een vereniging bent u eindverantwoordelijk voor alle gevolgen van handelingen namens de vereniging. Dat geldt dus ook voor de handelingen van een commissie, maar niet voor de aansprakelijkheid: die ligt in eerste instantie bij de commissieleden zelf. Deze aansprakelijkheid wordt pas weggenomen als het bestuur het handelen van de...