U bent hier

7. De relatie met leden

Laatst gewijzigd: mei 2021

Leden van verenigingen zijn niets minder dan kritische consumenten. Om ze binnen te halen, moet u met een overtuigend aanbod komen. En om ze te behouden, moet u leden minimaal het gevoel geven dat u ze serieus neemt. Dit vraagt niet alleen om een weldoordacht wervingsproces, maar ook om een gedegen beleid om uw leden te behouden.

tijdsbesparing

Er zijn verenigingen die leden in alle opzichten als klanten benaderen. Ze hebben zelfs geïnvesteerd in een relatiebeheersysteem. Zo’n CRM-systeem is een flinke investering, maar biedt ook legio voordelen. U kunt uw leden namelijk eenvoudig segmenteren, waardoor u de communicatie beter kunt laten verlopen en plannen. Het levert u bovendien een tijdsbesparing op, vooral op administratief gebied. Uw ledenbestand is een stuk inzichtelijker en eenvoudig te beheren. U kunt acties gericht op uw huidige en potentiële leden beter plannen, beheren en inrichten. Het komt, kortom, de effectiviteit ten goede van alle activiteiten en processen die in dit hoofdstuk aan bod komen.

Ledenwerving begint met een goede voorbereiding. U zult aansluiting moeten vinden bij uw doelgroep met een aansprekende boodschap. Dit levert meteen al twee belangrijke vragen op: wat is de doelgroep van uw vereniging? En wat is uw boodschap? Wilt u succesvol nieuwe leden werven, dan zult u op voorhand een antwoord moeten formuleren op deze (en...
Alle activiteiten die u ontplooit bij het werven van nieuwe leden, mogen niet ten koste gaan van het behoud van bestaande leden. Die moeten zich gebonden blijven voelen aan de vereniging. Immers, leden die zich thuis voelen én die zich kunnen identificeren met hun vereniging, zullen zich veel minder snel uitschrijven. Soms is een vertrek...
Er zijn verenigingen die hun ledenadministratie volledig bijhouden in Excel. Dit zijn vooral de (heel) kleine verenigingen. Is dit het geval bij een grote organisatie, dan mag u stellen dat de overgang naar een serieuze ledenadministratie te laat is gemaakt. Aan het aanbod kan het niet liggen: er zijn tientallen aanbieders van softwarepakketten...
Een belangrijk middel om leden te binden is een heldere, interne communicatie. Betrokkenheid met de vereniging vloeit voor een groot deel voort uit transparantie. Om dat te bereiken, moet u: een intern communicatiedoel stellen. Dit is vaak gericht op het verbeteren van de betrokkenheid van leden, supporters, bezoekers en vrijwilligers door een...