7. De relatie met leden
Leden van verenigingen zijn niets minder dan kritische consumenten. Om ze binnen te halen, moet u met een overtuigend aanbod komen. En om ze te behouden, moet u leden minimaal het gevoel geven dat u ze serieus neemt. Dit vraagt niet alleen om een weldoordacht wervingsproces, maar ook om een gedegen beleid om uw leden te behouden.
tijdsbesparing
Er zijn verenigingen die leden in alle opzichten als klanten benaderen. Ze hebben zelfs geïnvesteerd in een relatiebeheersysteem. Zo’n CRM-systeem is een flinke investering, maar biedt ook legio voordelen. U kunt uw leden namelijk eenvoudig segmenteren, waardoor u de communicatie beter kunt laten verlopen en plannen. Het levert u bovendien een tijdsbesparing op, vooral op administratief gebied. Uw ledenbestand is een stuk inzichtelijker en eenvoudig te beheren. U kunt acties gericht op uw huidige en potentiële leden beter plannen, beheren en inrichten. Het komt, kortom, de effectiviteit ten goede van alle activiteiten en processen die in dit hoofdstuk aan bod komen.