U bent hier

Onderneming & Personeel
Personeelsontwikkeling5. De gesprekscyclus maar dan anders

5. De gesprekscyclus maar dan anders

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: september 2022

De jaarlijkse gesprekscyclus heeft als doel om enerzijds de ontwikkeling van werknemers te stimuleren en anderzijds de organisatiedoelen te behalen. Alleen al gezien de krapte op de arbeidsmarkt is het slim om het effect van de cyclus op de motivatie van werknemers tegen het licht te houden. Door de snelle veranderingen op het gebied van werk lijkt de jaarlijkse gesprekscyclus soms wat traag. Kortom: past dit systeem nog wel? En is er eigenlijk een goed alternatief?

Zowel managers als werknemers hikken er nogal eens tegenaan: de plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken. Samen vormen ze in veel organisaties de jaarlijkse gesprekscyclus. Het zijn belangrijke momenten, ook omdat er vaak een loonsverhoging mee gemoeid is.

Periodieke gesprekken tussen de leidinggevende en werknemer worden als een belangrijk instrument gezien om de meeste waarde uit werknemers te halen, zodat de organisatie haar doelen zo goed mogelijk kan realiseren. Daarnaast is het doel om werknemers zo goed mogelijk te helpen om zich te ontwikkelen. Veel organisaties gebruiken hiervoor een...
Hoewel de systematiek overzichtelijk is, werkt deze in de praktijk vaak niet meer. Het werkt niet voor de organisatie en de werknemer om de prestaties via deze route te optimaliseren en het werkt in veel gevallen ook niet als het gaat om het begeleiden van de loopbaan. Er zijn meerdere redenen waarom de traditionele gesprekscyclus niet meer...
Het is nu duidelijk waarom de traditionele gesprekscyclus niet meer zo goed werkt, maar wat werkt dan wel? De ontwikkeling van werknemers is belangrijker dan ooit. In de ‘gesprekken nieuwe stijl’ moet uw organisaties hier heel specifiek aandacht aan besteden. En ja, het woord ‘moet’ is hier bewust gekozen. Gezien de snel veranderende wereld, de...
Veel organisaties houden vast aan de traditionele gesprekscyclus. Als u een betere manier wilt vinden om de prestaties te bevorderen, kunt u onderzoeken wat er bij uw organisatie past. Er is geen eenduidig advies over welke systematiek dan beter is: er is geen ‘one size, fits all’. Kijk goed naar de organisatie, de organisatiecultuur, het...