U bent hier

8. Communiceren met interne en externe partijen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: januari 2023

Voor een succesvolle samenwerking met alle betrokken partijen is een heldere aanpak van de communicatie noodzakelijk. Daarom is het handig om iemand aan te stellen als aanspreekpunt binnen het project, bijvoorbeeld de projectassistent. Leden van het projectteam kunnen bij de projectassistent terecht als het gaat om praktische vragen over de projectadministratie. Daarnaast kan de projectassistent de opdrachtgever, klant of leverancier te woord staan.

buitenwereld

Een projectteam staat nooit op zichzelf, maar onderhoudt altijd relaties met de ‘buitenwereld’. Om de verwachtingen van personen en organisaties die direct of indirect bij het project betrokken zijn te managen, is een bewuste aanpak van de communicatie noodzakelijk. Dat geldt ook voor de interne communicatie: de informatievoorziening moet op orde zijn, zodat voor iedere projectmedewerker duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is.

Communicatie is de smeerolie in een projectteam. Dat vraagt van teamleden een open houding. Maar minstens zo belangrijk is een goede informatiebeheersing. 8.1.1 Taken en verantwoordelijkheden Het moet voor ieder teamlid zonneklaar zijn wat ze van elkaar kunnen verwachten en welke taken en verantwoordelijkheden iedere projectmedewerker heeft. Hier...
Bij een project zijn vaak allerlei externe partijen, de stakeholders, betrokken. Dit is de projectomgeving: alle partijen die betrokken zijn bij het project, omdat ze er invloed op hebben, erdoor worden beïnvloed, aan het project meewerken of in het project geïnvesteerd hebben. Personen en organisaties die samen de projectomgeving vormen, zijn...