U bent hier

6. Omgaan met geschillen en conflicten

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: april 2023

Soms lopen de meningen en belangen zo ver uiteen dat uw OR en uw bestuurder het op bepaalde punten niet eens kunnen worden met elkaar. Als u er samen niet uitkomt, kan een derde partij mogelijk een oplossing bieden. De belangrijkste opties zijn: de bedrijfscommissie, mediation, de kantonrechter en de Ondernemingskamer. Hoe zien die opties eruit?

initiatiefvoorstel

Het overleg tussen uw bestuurder en uw OR gaat over een grote verscheidenheid aan onderwerpen. De ene keer ligt er een adviesaanvraag over een reorganisatie op tafel, de keer erop staat het vaststellen van de verplichte vakantiedagen op de agenda en weer een andere keer wil uw OR graag zijn initiatiefvoorstel voor een nieuw fietsenplan presenteren en het liefst ingevoerd krijgen. Voor alle dossiers die u bespreekt, geldt dat er belangenverschillen kunnen zijn.

Bij de voorgenomen reorganisatie heeft uw OR misschien een andere kijk op het nut en de noodzaak ervan en wilt u deze anders vormgeven, bij vrije dagen pleit uw OR voor maximale vrijheid bij het opnemen terwijl de bestuurder liever een verplichte kerstvakantie heeft en voor het fietsenplan blijkt de financiering de bottleneck. In goed overleg komt...
Een open deur, maar wel belangrijk om voor ogen te houden. Het komt geregeld voor dat een conflict tussen de bestuurder en de OR al enige tijd sluimerend aanwezig is, en pas in een specifieke situatie naar buiten komt. Denk aan een situatie waarbij de OR niet instemt met een voorgenomen besluit, terwijl de bestuurder dat eigenlijk wel wil...
De volgende stap is dat bestuurder en OR op zoek gaan naar deskundigen die u helpen om het conflict op te lossen. Die deskundigen kunnen de volgende rollen aannemen: De onafhankelijke gespreksleider. In de meeste overleggen tussen bestuurder en OR vervult óf de bestuurder óf de OR-voorzitter ook de rol van voorzitter van het overleg. Als er sprake...
Een volgende mogelijkheid is om de bedrijfscommissie in te schakelen in geval van een geschil met uw bestuurder. De Sociaal-Economische Raad (SER) heeft twee bedrijfscommissies ingesteld voor de marktsectoren: bedrijfscommissie Markt I (commerciële producten en diensten); bedrijfscommissie Markt II (niet-commerciële organisaties binnen de sectoren...
Mediation is ook een vorm van bemiddeling. Er zijn echter twee grote verschillen ten opzichte van de bemiddelende rol van de bedrijfscommissie. Een mediator probeert vanuit een onafhankelijke positie ervoor te zorgen dat de twee partijen er onderling uitkomen. Daarvoor voegt hij geen inhoudelijke kennis toe en heeft hij geen inhoudelijk oordeel...
De procedure die de OR kan doorlopen bij de Ondernemingskamer (OK), een apart onderdeel van het gerechtshof in Amsterdam, is uitvoerig beschreven in artikel 26 WOR. Het komt erop neer dat uw OR zich tot de OK kan wenden op het moment dat u van mening bent dat het adviesrecht (artikel 25 WOR) niet goed is toegepast. Bijvoorbeeld wanneer uw OR...
Tot slot kunnen uw OR en uw bestuurder zich wenden tot de kantonrechter in geval van een conflict. Vaak gaat hier een bemiddelingspoging door de bedrijfscommissie aan vooraf. Zoals eerder beschreven, was dit voorheen ook de verplichte de-escalatieroute. Terwijl de OK de enige plek is waar uw OR een procedure kan starten over de gang van zaken...
Nog voordat uw OR of uw bestuurder de oorzaak van een geschil of conflict onderzoekt, is het relevant om vast te stellen of er überhaupt sprake is van een conflict. Vaak is het ook een verschil van inzicht dat voortkomt uit tegenstrijdige belangen of verschillende verantwoordelijkheden. Het feit dat een bestuurder en een OR het niet eens zijn met...