U bent hier

7. Overwegingen bij de ­implementatie van AI

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: maart 2024

In de vorige hoofdstukken heeft u kunnen lezen hoe uw organisatie AI kan toepassen, bij dagelijkse werkzaamheden en voor meer strategische besluiten. Mogelijk heeft het u geïnspireerd om ook na te denken over het inzetten van AI. Dan is de logische vervolgvraag: hoe gaat uw organisatie AI in de praktijk implementeren? Het beste antwoord is: in behapbare stappen.

draagvlak

evalueren

Bij het invoeren van AI-toepassingen moet uw organisatie uitzoeken voor welk probleem de techniek precies een oplossing moet bieden en welke techniek daar het beste bij past. Vervolgens is het zaak om draagvlak te creëren voor de verandering en te zorgen voor een soepele uitrol in de praktijk. Tot slot moet uw organisatie de vinger aan de pols houden of de technologie in de praktijk ook doet wat er gevraagd is en na verloop van tijd evalueren of er aanpassingen nodig zijn.

Bij het invoeren van bepaalde (omvangrijke) AI-toepassingen kan het zijn dat de organisatie verplicht instemming of advies moet vragen aan de ondernemingsraad.

Het stappenplan hierboven is eigenlijk ook van toepassing bij de invoering van een nieuw systeem voor pakweg het verwerken van facturen of de personeelsadministratie. Waar de invoering van AI mogelijk wél verschilt, is de snelheid van de ontwikkelingen en het feit dat de technieken pas relatief kort zo breed beschikbaar zijn. Dat maakt het voor uw...
Door de stormachtige ontwikkelingen lijkt het de laatste tijd wel of iedere organisatie ‘iets’ wil met AI. Vraag is uiteraard: wat dan? Dat is dan ook de eerste stap die uw organisatie moet zetten: duidelijk afbakenen welk probleem u eigenlijk wilt oplossen. En waar kan AI een middel voor zijn? Want in de praktijk worden doel (het probleem) en...
Heeft uw organisatie eenmaal helder welk probleem AI moet gaan oplossen, dan kunt u op zoek naar de toepassing die daar het beste bij past. Het kan geen kwaad om hiervoor een kleine werkgroep op te zetten die in kaart gaat brengen welke systemen er zijn en daarbij de plussen en minnen op een rij zet. Als het even kan, laat dan werknemers uit...
Een overweging die ook nog een rol speelt bij het selecteren van een AI-toepassing is: kopen we het of gaan we het zelf bouwen? Beide trajecten hebben hun plussen en minnen. 7.4.1 Overwegingen Voordeel van kopen is dat uw organisatie een kant-en-klaar product krijgt, met de nodige technische ondersteuning. En u heeft geen omkijken naar het...
Om de toepassing van AI in uw organisatie te laten slagen, is het cruciaal dat er voldoende draagvlak is op de werkvloer. Veel professionals werken dagelijks al met veel verschillende systemen of hebben een specifieke werkwijze die zij prettig vinden. Mensen zijn gewoontedieren en slecht onderbouwde AI-veranderingen zullen dan ook niet door...
Bij een succesvolle invoering van AI in uw organisatie hoort – net als bij elk project – ook een evaluatie. Daarbij staat de vraag centraal of de AI-toepassing simpelweg doet wat-ie belooft. Voordeel van dit soort digitale toepassingen is dat de prestaties ook goed vallen te monitoren en redelijk objectief te beoordelen zijn. Wel is het bij een AI...