7. Omgaan met tegenslagen en afnemende motivatie
Een goed begin is het halve werk. Dat geldt zeker ook voor het POP: als de voorbereiding te wensen overlaat, worden de kansen op succes een stuk kleiner. Maar als er na veel denkwerk een mooi plan ligt, moet het wél nog worden uitgevoerd. Dit vereist een lange adem. Met welke valkuilen moet u rekening houden en hoe kunt u medewerkers helpen gemotiveerd te blijven gedurende het traject?
valkuil
niet passend
Het POP is meestal een langdurig traject. De medewerker stelt immers geen doelen die hij in een weekje kan realiseren – in dat geval zou er geen heel POP-traject voor nodig zijn. Heeft u met een medewerker het voorbereidingstraject van het POP goed doorlopen, dan is er daarna één grote valkuil. De medewerker kan in de loop van het traject zijn motivatie verliezen. Hiervoor kunnen veel verschillende redenen zijn. Drie daarvan komen veelvuldig voor:
- Het traject duurt erg lang en de medewerker ziet niet direct resultaten.
- De medewerker kampt met tegenslagen, waardoor hij moedeloos of gefrustreerd raakt.
- In de loop van het traject blijkt het oorspronkelijke plan niet realistisch of blijken de voorgenomen acties en hulpmiddelen toch niet passend.
bijsturen
Net als uiteenlopende problemen het POP-traject kunnen bemoeilijken, zijn er ook veel mogelijke oplossingen. Belangrijk is in ieder geval het traject goed te begeleiden en geregeld te evalueren. Zo kunt u tijdig bijsturen en de medewerker opnieuw motiveren voor zijn ontwikkelingplan.