U bent hier

3. Tijd voor de analyse

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: november 2020

Het is tijd voor een analyse van uw organisatie. Deze analyse is een complex geheel: er zijn behoorlijk wat factoren die meespelen in het bepalen van de ideale vorm voor uw organisatie, plus de samenhang tussen deze factoren. Hoe weet u dat uw organisatie aan verandering toe is? En wat beïnvloedt uw keuze voor de andere aanpak?

Om te beginnen wilt u een goed beeld van de sterktes en zwaktes in uw organisatie. Een eerste handvat is het 7S-model van McKinsey, een handzaam en overzichtelijk model om uw organisatie mee te analyseren.

Voormalig McKinsey-medewerkers Richard Pascale, Robert H. Waterman Jr. en Tom Peters publiceerden begin jaren ’80 van de vorige eeuw hun beroemde 7S-model. Het model meet de effectiviteit van een organisatie aan de hand van zeven factoren, die allemaal met de letter ‘S’ beginnen: Strategy, Structure, Systems, Style, Staff, Skills en Shared Values...
Bij het kiezen van de juiste strategie moet u weten wat er gebeurt wanneer u aan welk knopje draait. In het 7S-model zag u al welke facetten van belang zijn in uw organisatie, maar moet u nu bijvoorbeeld meer strategie toevoegen of andere medewerkers aantrekken wanneer uw organisatie uit evenwicht lijkt te zijn? Aan de hand van de theorie over...
U heeft gezien hoe u uw eigen organisatie kunt analyseren op basis van het 7S-model. Het is nu tijd om de veranderstrategie van ‘onze’ voorbeeldorganisaties te bepalen. 3.3.1 Het Stedelijk Lyceum Het bestuur van het Stedelijk Lyceum heeft de analyse van zijn organisatie uitgevoerd. Met alle geledingen binnen de organisatie zijn gesprekken gevoerd...