U bent hier

7. De incassomedewerker

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2021

class="catchword">geschikt



tact

Om te beginnen moet u eerst onderzoeken of telefonische incasso voor uw onderneming wel het meest geschikte instrument is om achterstallige vorderingen te innen. Als die aanpak bij uw onderneming past, zet u daarvoor natuurlijk een werknemer in die kennis heeft van zaken. Het aanspreken van een debiteur vraagt namelijk om een aantal professionele en sociale vaardigheden, zoals inzicht, tact, deskundigheid, doorzettingsvermogen en enthousiasme. Een goede incassomedewerker moet dus resultaat- en klantgericht kunnen denken.

Stel, uw onderneming verzendt honderden artikelen met een gemiddeld factuurbedrag van € 50. In dat geval kunt u achterstallige vorderingen beter niet telefonisch incasseren. Dat gaat veel te veel tijd kosten. Belang Bij facturen met totaalbedragen van duizenden euro’s is het ook niet verstandig om voor telefonische incasso te kiezen. In dat geval...
Als een debiteur financiële problemen heeft, is een persoonlijk gesprek te verkiezen boven een telefoongesprek of betalingsherinnering. Tijdens dit gesprek moet uw klant kunnen uitleggen wat er aan de hand is. Vraag hem zijn verhaal te onderbouwen met kwartaal-, halfjaar- of jaarcijfers. Een goedwillende klant gaat zo’n gesprek niet uit de weg...
Van een werknemer die telefonische incasso doet, vraagt u het een en ander: het is niet iets wat iemand er ‘even’ bij doet. Een lijst met openstaande factuurnummers alleen is ontoereikend. De werknemer moet voldoende kennis van zaken hebben om adequaat te kunnen reageren op de niet-betalende debiteur. Behalve dossierkennis zijn mensenkennis en...
Als u alle stappen in het proces heeft gemaakt en de afnemer van uw onderneming alsnog verzuimt de factuur te betalen, moet u overwegen of het openstaande bedrag juridische stappen rechtvaardigt. Als dat het geval is, kan uw onderneming een aangetekende brief (sommatie) sturen waarin u de klant sommeert alsnog te betalen. Met de voorbeeldbrief op...