U bent hier

2. Uw rol als arboprofessional

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: januari 2022

Als arboprofessional bent u het eerste aanspreekpunt voor arbeidsomstandigheden in uw organisatie. Dat werknemers veilig en gezond kunnen werken, is (onder andere) uw pakkie-an. Hoe zorgt u ervoor dat alles in kannen en kruiken is als er een inspecteur van de Arbeidsinspectie op de stoep staat?

Met een goed arbobeleid zorgt u voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. De wet schrijft niet voor hoe dit beleid eruit moet komen te zien, maar stelt wel een aantal zaken verplicht. Vier van die punten zijn aandachtspunten voor de Arbeidsinspectie, omdat ze bijdragen aan het voorkómen van ongevallen en verzuim binnen uw organisatie:

  • afspraken met de bedrijfsarts of arbodienst;
  • een RI&E en bijbehorend plan van aanpak;
  • bedrijfshulpverlening;
  • preventiemedewerkers.
De Arbowet schrijft voor dat uw organisatie een arbodienst of bedrijfsarts moet inschakelen voor de volgende taken: ziekteverzuimbegeleiding; toegang tot een spreekuur waarop werknemers anoniem kunnen aankloppen bij de bedrijfsarts met vragen over veilig en gezond werken; het uitvoeren van een periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO);...
Een tweede aandachtspunt voor de Arbeidsinspectie is de RI&E. Elke organisatie is verplicht die te hebben, tenzij uw organisatie voor minder dan 40 uur personeel in dienst heeft. Als arboprofessional is uw aandeel bij het opstellen en onderhouden van de RI&E en het bijbehorende plan van aanpak groot. De RI&E vormt de basis voor uw...
Elke organisatie moet bedrijfshulpverlening (bhv) inrichten. Deze verplichting is vastgelegd in artikel 15 van de Arbowet. In de wet is niet vastgelegd welke opleiding een bhv’er moet volgen. Wel moet hij voldoende kennis van zaken hebben om zijn drie hoofdtaken te kunnen uitvoeren: hulp verlenen als zich ongevallen voordoen; brand bestrijden en...
De preventiemedewerker is de spin in het web wat betreft veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Hij is het eerste aanspreekpunt voor medewerkers die vragen, suggesties of klachten hebben over arbeidsomstandigheden. Naast het uitvoeren van wettelijke taken heeft de preventiemedeweker nog een belangrijke rol: werknemers begeleiden en motiveren,...
Als arboprofessional hoeft u het wiel niet zelf uit te vinden. Er zijn genoeg mensen waarmee u kunt samenwerken, zoals de eerder genoemde arbodienst, bedrijfsarts, bedrijfshulpverleners en preventiemedewerkers. Maar ook de OR is een goede samenwerkingspartner. De OR heeft op basis van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) diverse rechten op het...