U bent hier

5. Hybride teams

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: januari 2024

Hybride leidinggeven is niet hetzelfde als gewoon leidinggeven. Uw medewerkers voeren hun werkzaamheden ergens anders uit en u ziet hen niet meer dagelijks fysiek op de werkvloer. Toch moet u ervoor zorgen dat u goed in contact blijft met elkaar en uw teamleden onderling ook.

sturing

Het maken van teamafspraken is een belangrijke stap in het vormgeven van hybride werken. Op welke manier dit plaatsvindt, is aan de organisatie of u als leidinggevende om te bepalen. Zo kan uw organisatie ervoor kiezen om de invulling van de onderlinge afspraken vrij te laten, of om hier (beperkte) sturing aan te geven. Dit kan bijvoorbeeld door meerdere organisatiebrede werkafspraken (‘rituelen’) te lanceren.

Een voorbeeld van een dergelijke werkafspraak is om het werk leidend te maken. Het resultaat en de activiteit bepalen uiteindelijk wanneer en waar iemand het werk doet, waarbij het team, de organisatie of het sociaal belang prevaleert boven het individuele belang, maar waarbij wel rekening gehouden wordt met het individuele belang. Verbinding Een...
Als leidinggevende kunt u samen met uw team afspraken maken over een groot aantal zaken rond hybride werken. Daarvoor kunt u de volgende punten volgen: Bespreek ieder onderwerp rond hybride werken in dialoog met uw team en geef autonomie aan het team over de invulling. Stel de juiste dialoogvragen (zie paragraaf 5.2.1 en 5.2.2) en bespreek alle...
Hoe zorgt u ervoor dat uw team sociaal met elkaar in verbinding blijft? En hoe, met wie, waar en wanneer doet u dat? Met het hele team of een deel daarvan? U kunt hiervoor een hybride werkkader (zie de infographic op de volgende pagina) met uw team invullen. Input Hiervoor kunt u als input de uitkomsten van de checklist dialoogvragen uit paragraaf...
Het verschijnsel van de dido-economie – de piekdagen op kantoor op dinsdag en donderdag – verwijst naar de drukte op kantoor op deze specifieke dagen. Vaak zijn er ook meer vergaderingen dan op de andere dagen van de week. Bijkomend gevolg is dat er zowel in de ochtend als aan het einde van de middag files staan, zelfs meer dan voor de pandemie. ‘...