U bent hier

9. Blik op de toekomst

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: maart 2024

AI is een technologie die de maatschappij en meer specifiek de bedrijfsvoering binnen organisaties danig zal opschudden. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, maar het is interessant om even verder de toekomst in te kijken. Wat er nog allemaal aan mogelijke toepassingen uit de hoge hoed komt is ongewis, want er kán van alles. Maar er zijn een aantal ontwikkelingen te noemen waar uw organisatie vrijwel zeker mee te maken krijgt. Kijkt u mee in de glazen bol?

tijdmachine

Dat de ontwikkelingen rondom AI razendsnel gaan, heeft u al diverse keren kunnen lezen in dit themadossier. AI is dan ook een technologie die niet meer zal verdwijnen en de kracht heeft om hele businessmodellen en branches op z’n kop te zetten of overbodig te maken. Via een ritje in de tijdmachine zijn er dan ook nog allerhande mogelijke toepassingen te schetsen voor de toekomst, maar dit hoofdstuk richt zich daarbij specifiek op de werkomgeving. En op ontwikkelingen die weliswaar nog niet morgen ingevoerd worden, maar ook niet meer héél ver-van-ons-bed zijn.

Mindset

open blik

De mindset van een organisatie blijkt enorm belangrijk bij het doorstaan van mogelijk ‘disruptieve’ ontwikkelingen, en dus ook bij AI. Organisaties die vooruit willen, hebben er meer aan om eens met een open blik te bezien of zij AI kunnen inzetten, in plaats van de technologie zonder verder onderzoek af te doen als hype. Starten met een kleinschalige pilot of een proefabonnement op een specifieke AI-tool kan helpen om een eerste verkenning te doen.

Een belangrijke trend die in de toekomst nog veel meer invloed zal hebben, is de ontwikkeling van meer zelfstandige AI-assistenten (zie ook hoofdstuk 5). De technologie van de taalmodellen die de basis vormen van generatieve AI, is verder doorontwikkeld. Daardoor zijn er nu AI-assistenten die ‘multimodaal’ zijn, zoals dat in jargon heet. 9.1.1...
Naast een digitale AI-assistent die uw mails schrijft, kunt u in de toekomst mogelijk ook leunen op een ‘echte’ robot-assistent. Diverse ondernemingen werken namelijk aan mensachtige robots, ook wel bekend als humanoids. Het valt niet mee om voor de robot een uitputtend wiskundig programma te schrijven dat ervoor zorgt dat hij bijvoorbeeld niet...