U bent hier

Onderneming & Personeel
Conflicten aanpakken en oplossen1. Inleiding: hoe ontstaan conflicten?1.2 Soorten conflicten

1.2 Soorten conflicten

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

Kennis van soorten conflicten die zich kunnen voordoen, helpt bij het herkennen en oplossen ervan. Conflicten zijn in twee soorten te verdelen, te weten:

  • inhoudelijke conflicten;
  • sociaal-emotionele conflicten.

1.2.1 Inhoudelijke conflicten

subgroepen

Als iemand een inhoudelijk conflict heeft, gaat dit om taakinhoudelijke of taakgerichte zaken. Deze aspecten zijn het beste te omschrijven als een verschil in doelstelling tussen verschillende ‘subgroepen’. Een voorbeeld: medewerkers die roken (groep 1), niet-rokende medewerkers die de rokers hun sigaretje gunnen (groep 2) en werknemers die fel tegen roken zijn, omdat dit slecht voor de gezondheid is én tijd van de werkzaamheden afsnoept (groep 3). Groep 1 vindt het stellen van grenzen aan het houden van rookpauzes een bedreiging, groep 2 heeft geen mening en groep 3 is hiervan enthousiast voorstander. Er bestaat duidelijk een verschil van mening over het werkproces en ieders rol hierin.

macht

Inhoudelijke conflicten kunnen verschillende oorzaken hebben:

  • verschil van mening over prioriteiten en doelstellingen of middelen;
  • verschil in belangen;
  • verschil in macht: conflicten over het streven naar meer autonomie en de controle en beheersing.

Bij conflicten tussen medewerkers en de leidinggevende of de werkgever kan de machtsverhouding een rol spelen, zoals bij het instellen van verboden. Het verschil in macht kan ook zélf de oorzaak zijn van een conflict.

1.2.2 Sociaal-emotionele conflicten

beleving

De bron van een sociaal-emotioneel conflict is het verschil in beleving van een situatie, plus de manier waarop de partijen met elkaar omgaan. Er is dan bijvoorbeeld een verschil van mening over:

  • schuld en onschuld;
  • goed en slecht;
  • normen en waarden;
  • opvattingen;
  • principes.

Onder sociaal-emotionele conflicten vallen ook conflicten in de relationele sfeer. Deze worden onder andere veroorzaakt door miscommunicatie, sterke emoties, mispercepties en negatief gedrag.