U bent hier

2. De organisatie ontleed

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: november 2020

In het vorige hoofdstuk zijn drie belangrijke aspecten van organisaties aan bod gekomen: structuur, processen en cultuur. In dit hoofdstuk leest u uit welke verschillende onderdelen een organisatie kan bestaan, welke coördinatiemechanismen hierbij spelen en met welke organisatiestructuren u allemaal te maken kunt krijgen.

Mintzberg

Om te beschrijven op welke manier veranderingen in de organisatie vorm krijgen, moeten we teruggrijpen naar Mintzberg. Deze wetenschapper en auteur heeft vanuit de contingentiebenadering (zie paragraaf 1.3.7) een overzicht van zeven ideale organisatievormen gegeven. Het is een raamwerk dat tot op de dag van vandaag gebruikt wordt.

De theorie van Mintzberg geeft een mooi overzicht van de knoppen waaraan een organisatie moet draaien wanneer ze wil veranderen. Uit organisatieonderdelen, coördinatiemechanismen en ontwerpvariabelen kan een organisatie haar ideale structuur afleiden. Mintzberg beschrijft aanvankelijk vijf, en later zes, organisatieonderdelen. 2.1.1 Het...
Mintzberg voegt aan de organisatieonderdelen een vijftal coördinatiemechanismen toe: Direct toezicht. Hierbij is continu contact en overleg tussen medewerker en leidinggevende. Deze manier van sturen werkt wanneer de ideeën van een leidinggevende direct op medewerkers overgebracht moeten worden. Standaardisatie van werkprocessen. Door...
Mintzberg destilleert zeven typen organisatiestructuren op basis van de organisatieonderdelen en coördinatiemechanismen. 2.3.1 De ondernemende organisatie Iedere organisatie begint als ondernemende organisatie, maar vaak houdt ze deze structuur naarmate ze groeit. De organisatie is plat en daardoor goed in staat om op veranderingen in te springen...