U bent hier

1. Wat is sponsoring?

Laatst gewijzigd: mei 2021

Om de doelstellingen te kunnen realiseren, heeft uw organisatie financiële middelen nodig. Sponsoring is een van de manieren waarop dit kan. Het grote voordeel van sponsoring is dat u ook kunt profiteren van de expertise, de producten, de faciliteiten en het netwerk van de sponsor. Zorg wel dat u goed uw huiswerk doet voordat u zich aan sponsoring waagt.

meerwaarde

Sponsoring is een bijzondere vorm van financiële middelen verzamelen. Kenmerkend is dat zowel de sponsor als de gesponsorde op zoek is naar meerwaarde.

Van goede sponsoring worden beide partijen beter! De sponsor heeft er in bedrijfseconomische zin baat bij en de gesponsorde krijgt meer en betere mogelijkheden om zijn (stichtings- of verenigings)doelen te realiseren.

U kunt sponsoring als volgt opvatten: ‘Sponsoring is een wederkerige overeenkomst, waarbij de ene partij (de sponsor) geld en/of een op geld waardeerbare prestatie levert en daarvoor in ruil communicatiemogelijkheden van de gesponsorde ontvangt, direct of indirect voortvloeiend uit de hoofdactiviteit van gesponsorde’. Uit deze definitie blijkt dat...
Uw organisatie kan zich op twee manieren laten ondersteunen door bedrijven: via donaties en via sponsoring. Eenvoudig gezegd is bij donaties geen tegenprestatie van uw kant verplicht (of zelfs niet gewenst), terwijl dit bij sponsoring juist wel het geval is. Met echte sponsoring streven twee partijen een eigen doel na. Onduidelijk Het verschil...
Voor een goede samenwerking met uw sponsor is het noodzakelijk om te weten waarom organisaties sponsor willen zijn. Er zijn diverse redenen waarom sponsoring voor organisaties interessant is. Communicatie Of het economisch tij nu meezit of niet, organisaties zullen altijd moeten blijven investeren in communicatie met hun doelgroepen. Dat kan via...
Hoort u de verhalen ook wel eens van collega-bestuurders die klagen dat het maar niet wil lukken met sponsoring? Natuurlijk, sponsorzoekers krijgen vaak ‘nee’ te horen. Dat hoort er nu eenmaal bij. Maar in de praktijk blijkt dat er jaarlijks honderden miljoenen euro’s van hand tot hand gaan in het kader van sponsordeals, hoewel de rek eruit lijkt...