U bent hier

6. Langdurige samenwerking

Laatst gewijzigd: mei 2021

Na alle inspanningen om een sponsor te vinden en deze aan uw organisatie te binden, bent u er nog niet. U zet natuurlijk in op een langdurige en succesvolle samenwerking. Er is dus nog meer werk aan de winkel! Het behouden en versterken van de relatie met de sponsor is een klus die u niet moet onderschatten; die kan intensief en energierovend zijn.

voortraject

U heeft al kunnen lezen welke voorbereidingen u allemaal moet treffen om sponsoring goed te kunnen laten werken. Het voortraject begint met het maken van een goed sponsorplan voor de huidige en toekomstige leden van uw sponsorcommissie. En het eindigt met het tekenen van het sponsorcontract. Hoewel u dus al een zeer arbeidsintensieve fase achter de rug heeft, begint de sponsoring nu pas echt.

Het magische woord is ‘relatiebeheer’. Zorg bijvoorbeeld voor een CRM-systeem, waarin relevante en actuele gegevens over de sponsor te vinden zijn.

De gemaakte afspraken worden vanaf nu uitgevoerd en het startsein voor de relatie met uw sponsor is gegeven. U moet fors investeren in de relatie. Toch is de beloning voor uw stichting of vereniging de moeite meer dan waard. U bent partners geworden met een sponsor omdat er raakvlakken zijn en omdat u waarde aan elkaars organisatie wilt toevoegen...
Het kost tijd om zowel de achterban van de sponsor als die van de gesponsorde te laten wennen aan de samenwerking. Ook het goed uitleggen waarom de twee partijen zo goed bij elkaar passen en het vertrouwen winnen kost tijd. Vaak moeten u en de sponsor meerdere communicatieacties ondernemen om de boodschap goed over te brengen bij de doelgroepen...
In uw sponsorplan besteedt u aandacht aan het behouden van sponsors, dus aan het opbouwen van langdurige relaties met hen. Een van de zaken die u bijvoorbeeld binnen de sponsorcommissie met elkaar moet afspreken, is dat u nooit akkoord zult gaan met een voorstel van een organisatie om vooralsnog maar één jaar hoofdsponsor te worden van uw...
Het komt regelmatig voor dat partijen na het ondertekenen van het sponsorcontract een (te) afwachtende houding aannemen. De sponsor heeft tegenprestaties ‘gekocht’ en wacht af tot deze hem worden aangeboden. De gesponsorde gaat druk aan de gang met het organiseren van de (extra) activiteiten, die door het geld van de sponsor mogelijk zijn geworden...
Hoe goed en waardevol een relatie ook is, aan (vrijwel) iedere sponsorrelatie komt een eind. Met name grotere bedrijven veranderen regelmatig van ‘communicatiekoers’. Een gevolg daarvan kan zijn dat bepaalde sponsorovereenkomsten niet worden verlengd. 6.5.1 Redenen op te stoppen Een bedrijf dat muziekverenigingen sponsort en besluit dat een ‘...