U bent hier

2. Sponsorgebieden

Laatst gewijzigd: mei 2021

Om een sterk sponsorplan te kunnen schrijven, is het belangrijk om de wereld van sponsoring te verkennen, zodat u zich kunt verplaatsen in het bedrijf dat u probeert te werven. Daarbij hoort kennis van welke organisaties kiezen voor welke sponsorgebieden. Die informatie helpt u om gerichter op zoek te gaan naar een sponsor voor uw organisatie.

sponsorproject

De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos voor een organisatie die een sponsorproject zoekt: een tak van sport, een welzijnsorganisatie, een muziekvereniging, een evenement, een persoon, een gebouw, een televisieprogramma, et cetera.

Een verdeling in vijf gebieden is gebruikelijk in de sponsorwereld, evenals het onderscheid van bepaalde soorten en vormen van sponsoring binnen deze gebieden. Het gaat hierbij om de gebieden sport, cultuur, maatschappij, media en entertainment.

Deze onderverdeling is geen wet van Meden en Perzen; het is alleen bedoeld als hulpmiddel om beter onderscheid te kunnen maken.

finetunen

Dit hoofdstuk gaat op elk van de vijf gebieden kort in. Daarbij komt aan bod welk type sponsor bij ieder gebied past. Hiermee kunt u rekening houden bij het kiezen van de juiste sponsor. In de volgende hoofdstukken leest u vervolgens hoe u verder kunt finetunen en proactief op zoek kunt gaan naar de sponsoren die de komende jaren de meeste waarde kunnen toevoegen aan uw organisatie.

Met sportsponsoring is het eigenlijk allemaal begonnen. Al in het begin van de twintigste eeuw waren er bijvoorbeeld bedrijven met sponsoruitingen aanwezig in de Tour de France en de komst van de shirtreclame in het voetbal kwam eind jaren zeventig, begin jaren tachtig goed op gang. Andere sporten volgden snel en sportsponsoring...
Kunst- en cultuursponsoring is in de loop van de jaren tachtig van de vorige eeuw goed op gang gekomen. Instellingen en evenementen kregen de begroting steeds minder goed rond met subsidies en de verkoop van entreebewijzen. Dat gegeven en de groeiende vraag naar relatiemarketingmogelijkheden waarmee bedrijven zich echt konden onderscheiden van de...
Maatschappelijke sponsoring is een relatief jong fenomeen. Veel sponsorende organisaties vinden het nog altijd lastig om invulling te geven aan sociaal-maatschappelijke partnerschappen, op een manier die het (ook) commercieel interessant maakt. Lastig werven Met sport of cultuur is vrij eenvoudig een positieve associatie te leggen, maar bij veel...
Mediasponsoring is de jongste telg op sponsoringgebied. In de jaren negentig, na de opkomst van commerciële omroepen naast publieke omroepen, nam de zogenoemde ‘non-spot’ televisiesponsoring een grote vlucht. Non-spot wil zeggen dat het om andere vormen van reclame gaat dan de traditionele reclamespot. Het laatste decennium hebben ook...