U bent hier

3. Het sponsorplan

Laatst gewijzigd: mei 2021

Als u een sponsor wilt werven, zult u aan de slag moeten met een sponsorplan. Dit document is essentieel om de sponsorsamenwerking tot een succes te maken. In het sponsorplan zet u uiteen wat u de sponsor biedt, hoe de planning eruit ziet en voor welke strategie uw organisatie kiest. Om tot een concreet plan te komen, moet u eerst een hoop vragen weten te beantwoorden.

aanpak

Als u het goed wilt doen, moet u sponsoring als een puur organisatiematige aangelegenheid beschouwen. Succes hebben en houden met sponsoring vergt een professionele en structurele aanpak door de te sponsoren partij. Zo’n aanpak begint met het opstellen van een uitgebreid sponsoringbeleidsplan (hierna: sponsorplan).

Een sterk sponsorplan bevat ondersteunende cijfers en concrete voorbeelden. Ook een overzichtelijke weergave van informatie maakt een sponsorplan beter.

Het sponsorplan is een intern stuk, gemaakt voor en door uw organisatie. Na het opstellen van het sponsorplan is de tweede stap het sponsorvoorstel, dat informatie bevat voor potentiële sponsors. Neemt u de uitdaging aan en gaat u deze documenten zelf ontwikkelen? Of besteedt u het project uit? Het opstellen van een sponsorplan kost u een...
Wat staat er in uw sponsorplan? Over het algemeen bestaat het document uit drie hoofdstukken. In de rest van deze paragraaf volgt een korte beschrijving van deze hoofdstukken. Een verdere uitwerking volgt in paragraaf 3.3, 3.4 en 3.5. 3.2.1 Sponsormogelijkheden In het eerste hoofdstuk van het sponsorplan staan de werkzaamheden die moeten worden...
In het eerste hoofdstuk met de titel ‘De werkzaamheden van de sponsorcommissie’ kunt u de volgende kopjes opnemen: sponsors benaderen; sponsors behouden; sponsors begeleiden; overige werkzaamheden; organisatie en kalender. 3.3.1 Vier onderwerpen De werkzaamheden zijn grofweg in vier onderwerpen te verdelen: nieuwe sponsors benaderen; bestaande...
In het tweede hoofdstuk met de titel ‘De sponsormogelijkheden’ kunt u bijvoorbeeld de volgende categorieën sponsors opnemen: hoofdsponsors; subsponsors; minder belangrijke sponsors, die bijvoorbeeld ieder € 100 doneren. Dergelijke sponsors hebben vaak benamingen als ‘de Club van 100’; tips; sponsorbrief; sponsorvoorstel; targets 2017-2021. 3.4.1...
In het derde hoofdstuk met de titel ‘Ondersteunende informatie’ kunt u de volgende kopjes opnemen: doelgroepanalyse; concurrentieanalyse; juridisch en fiscaal; sponsor-database; media-aangelegenheden; communicatie met de leden en het bedrijfsleven. 3.5.1 Doelgroepanalyse Met het oog op het samenstellen of aanpassen van sponsorpakketten is een...