U bent hier

7. Conflicten

Laatst gewijzigd: mei 2021

In het ideale geval werken u en de sponsor jarenlang samen in goede harmonie. Helaas schetst de harde werkelijkheid soms een ander beeld. Conflicten tussen sponsoren en gesponsorde zijn niks nieuws onder de zon en zullen altijd blijven bestaan. Voorkomen is het sleutelwoord als het gaat om conflicten met een sponsor, maar als het al te laat is, zijn er gelukkig wel oplossingen te bedenken.

U heeft met de sponsor een waterdicht sponsorcontract afgesloten. Daarin heeft u ook de bepaling opgenomen dat de sponsor het recht heeft de sponsorovereenkomst eenzijdig op te zeggen als zijn naam aantoonbaar in diskrediet is gebracht door uw organisatie.

criminele activiteiten

En dan gebeurt er iets totaal onverwachts: uw sponsor blijkt betrokken te zijn bij criminele activiteiten. Niet zijn goede naam, maar die van ú wordt nu in diskrediet gebracht! U wilt zo snel mogelijk van deze sponsor af. Maar helaas: voor u als gesponsorde is deze mogelijkheid contractueel niet vastgelegd. Wat nu?

Veel sponsorrelaties lopen stuk omdat partners problemen met elkaar krijgen. Problemen die in de meeste gevallen gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden, bijvoorbeeld door vooraf het ‘huiswerk’ wat beter te doen.

fouten

achterban

Non-profitorganisaties kunnen veel leren van de fouten bij grote partijen, zoals blijkt uit het Enron-voorbeeld (zie het kader hieronder). Ook uw organisatie ontleent haar bestaansrecht aan de achterban, die bestaat uit leden, fans, bezoekers of volgers. Als uw achterban afhaakt als gevolg van ‘gedoe’ met een belangrijke sponsor, kan dit grote gevolgen hebben.

Conflict knuppelt samenwerking neer

naamsponsor

Misschien wel het meest geruchtmakende sponsorconflict is dat tussen Enron en de Amerikaanse honkbalclub Houston Astros. Enron was net naamsponsor geworden van het hypermoderne stadion van honkbalclub Houston Astros. Voor deze naamrechten zou Enron in een periode van dertig jaar honderd miljoen dollar betalen. Maar vlak daarna ging het goed mis met Enron. De associatie met een – naar wat bleek – dubieus bedrijf als Enron was voor de Astros indertijd ‘levensbedreigend’. En niet alleen vanwege de misgelopen inkomsten. Andere sponsors haakten af, de verkoop van clubartikelen liep terug, de prestaties van de spelers namen af en ook de waarde van de mediarechten daalde drastisch. Na veel juridisch getouwtrek besloot de rechter uiteindelijk dat de club de rechten mocht terugkopen voor twee miljoen dollar.

Als bedrijven nadenken over in te zetten communicatiemogelijkheden, dan scoort sponsoring, in vergelijking met andere media, minder goed op het punt ‘conflictgevoeligheid’. Sponsoring is een mooi en veelzijdig communicatie-instrument. Het is echter een feit dat het voor zowel uw sponsors als voor u als gesponsorde slechts ‘bijzaak’ is. Sponsoring...
Een sponsorconflict kan het gevolg zijn van een erfenis uit het verleden, toen uw organisatie sponsoring nog niet zo professioneel aanpakte. De oorzaak kan ook liggen in de grillige aard van uw nieuwe contactpersoon bij de sponsor. Zoals gezegd is de conflictgevoeligheid bij sponsoring groot. U moet er daarom altijd rekening mee houden dat een...